waarom krijg ik on scherpe foto's (fujifilm) ?

Hallo ik heb Fujifilm FinePix s2980

maar ik krijg geen scherpe foto's?

zoals ik bij andere hun foto's kijk dan kan je hun oogkleur ook zien

maar bij mij is het onscherp?

ps: ik heb hem nog nieuw

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al in goed licht geprobeerd, met een statief? Als het dan wel lukt ligt het waarschijnlijk aan je beweeglijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zat je toevallig heel ver in te zoomen? Als je ver inzoomt is elke vorm van beweging een stuk gevoeliger dan als je niet inzoomt.

Het beste antwoord

Als je foto's toevoegt kan ik een beter antwoord geven, maar er zijn verschillende soorten onscherpte.
1/ Bewegingsonscherpte. Dan hou je de camera niet stil genoeg of dat wat je fotografeert staat niet stil. Dan helpen stilhouden of een kortere sluitertijd. Het helpt dan ook om niet zover in te zoomen, dus wat dichterbij te gaan staan.
2/ Niet scherpgesteld op het gefotografeerd object (persoon). De sluiter half indrukken tot er is scherpgesteld en dan pas afdrukken helpt dan.
3/ De lens is niet goed. Die kans is niet zo groot, ik zou eerst een of twee onderzoeken.

Verder is fotograferen toch ook wel iets wat je moet leren door veel te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ En waar net zoals: Verder is fotograferen toch ook wel iets wat je moet leren door veel te doen. Maar met elke point&shoot camera moet door elke nitwit zonder problemen een scherpe foto te maken zijn. Op mensen met parkinson na dan.

Andere antwoorden (2)

Er kunnen heel veel redenen zijn waardoor een foto onscherp of bewogen resulteert, en het kan zowel aan je camera, aan de fotograaf (jezelf), aan de omstandigheden (is er veel of juist weinig licht), of aan je onderwerp liggen.

Allereerst is het essentieel dat je leert fotograferen zonder de camera te bewegen tijdens het indrukken van de ontspanknop. Probeer altijd relaxt te zijn, houd de camera goed vast met beide handen, desnoods houd je adem even in, en druk de ontspanknop voor de helft totdat je camera aangeeft dat het onderwerp gefocust is. Doorgaans verschijnt er een kadertje om het object waarop de camera scherp stelt of het gezicht van een persoon (je camera heeft een gezicht- en lachdetectie functie) Dan mag je de knop rustig volledig indrukken, zodat de camera stabiel blijft. Het is een klassieker dat mensen tijdens het drukken van de knop dit te snel of te hard doen, en de hele camera bewegen waardoor de foto pardoes bewogen wordt. Dat is niet onscherp, maar het lijkt zo.
Check even de instellingen van je camera, onder andere of de beeldstabilisator aan staat, en oefen eerst in de automatische modus met goed daglicht, zonder veel in te zoomen (hoe meer je inzoomt, hoe groter de kans dat een trilling van je hand zich vertaalt in een bewogen foto) totdat je het onder de knie krijgt.

Als je zeker weet dat de camera niet beweegt tijdens het fotograferen (desnoods kan je het testen door een foto te maken met een statief, of simpelweg de camera op een tafel te laten tijdens het schieten van de foto), en toch krijg je onscherpe foto's, dan kan het uiteraard ook zijn dat het scherpstelsysteem niet goed werkt. Dat is niet zo ongebruikelijk. Als de camera binnen de garantie valt, breng haar naar de winkel of neem contact op met de site waar je deze gekocht hebt. Zonder garantie is dat een probleem, want het scherpstelsysteem kan opnieuw gekalibreerd worden, maar dat is duurder dan je camera (ik zag dat de prijs nu is rond de €130-140)

De commentaren over je model van camera zijn zeer lovend, en ik lees niets over problemen met onscherpe foto's, maar dat kan uiteraard niet uitsluiten dat er geen verkeerde camera van de band rolt... hoewel in de meeste gevallen het toch aan de fotograaf ligt. Als ik nu kijk naar de foto's die ik maakte toen ik ermee begon... enfin, laat maar.
Check anders een paar sites met tips voor beginnende fotografen zoals deze hieronder.
Veel plezier met je camera en blijf oefenen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja dat is moeilijk te zeggen, veelal is bewegingsonscherpte iets dat komt door het trillen van hand of te krampachtig vasthouden. Maar ik neem aan dat je dit al uit ten treuren geprobeerd heb. Dan blijft over dat het aan de camera zou kunnen leggen. In enkele gevallen blijft de scherpstelling 'pendelen' dat hoor je soms wel en soms niet. Een ander iets kan zijn dat je lens niet goed gecentreerd in de camera zit, lijk vergezocht maar je weet het nooit. Als ik jou was zou ik zo wie zo eens naar een gerenommeerde fotozaak gaan en daar je vraag voor leggen. Wees niet bang da ze je een ander toestel aansmeren, ze helpen als dat moet en doen alles o je goed te behandelen, en natuurlijk als klant te behouden.

Succes

Cork