Hoe komt het dat als ik mijn fotocamera op een hogere iso waarde zet (dus in plaats van iso 100 op iso 1600) ik minder foto's kan maken?

De Iso waarde heeft toch alleen met de lichtgevoeligheid te maken van de sensor in de camera? Waarom zou het vooraf al bepalen dat ik minder foto's kan maken? Ik zie de relatie tussen de twee niet.

Toegevoegd na 9 uur:
2 foto's toegevoegd van het schermpje van m'n camera.
Eerst met iso 100 en mogelijk 477 foto's en daarna iso 1600 met 397 mogelijke foto's (jpg en RAW)

Toegevoegd na 9 uur:
2 foto's toegevoegd van het schermpje van m'n camera.
Eerst met iso 100 en mogelijk 477 foto's en daarna iso 1600 met 397 mogelijke foto's (jpg en RAW)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet zo dat er een hoger detailniveau is? Immers, meer licht is meer zicht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat geloof ik ook niet. Kan je eens 2 foto's plaatsten met alleen de iso verandering op de camera? Zodat we de meta informatie kunnen uitlezen.

Het beste antwoord

De ISO-waarde is niet de gevoeligheid van de sensor, want die ligt vast. De ISO-waarde is de "volumeknop" van de versterker die de signalen versterkt die uit de sensor komen. Een hogere ISO-waarde betekent een hogere versterking.

Nu heeft elk meetinstrument altijd ruis, dat is een fysisch gegeven.

Wanneer je de versterkingsfactor hoger instelt (hogere ISO-waarde), versterk je niet alleen het signaal, maar ook de ruis. Je zult dan ook zien dat een foto die is gemaakt met een hogere ISO-waarde meer ruis heeft dan een foto die met een lagere ISO-waarde is gemaakt.

Nu kan jouw camera de foto's in principe op drie manieren opslaan: als JPG, als gecomprimeerde raw, en als ongecomprimeerde raw.

JPG is altijd gecomprimeerd. Compressie is veel efficiënter wanneer er weinig ruis in het beeld zit. Het compressie-algoritme ziet de ruis namelijk als informatie, dus een foto met meer ruis bevat meer informatie, en kan dus minder worden gecomprimeerd.

(Eenvoudig voorbeeld: een strakblauwe lucht is heel goed te comprimeren, er zit nauwelijks informatie in. Een lucht met allemaal ruis-stippeltjes is nauwelijks te comprimeren, omdat elk ruis-stippeltje moet worden opgeslagen.)

Voor gecomprimeerde raw geldt hetzelfde als voor JPG: ook daar is de compressie efficiënter wanneer er weinig ruis in het beeld zit.

Voor ongecomprimeerde raw maakt het niet uit, want daar wordt niet gecomprimeerd.

Ik neem dus aan dat jij jouw foto's opslaat in JPG en/of in gecomprimeerde raw. Hogere ISO betekent dan meer ruis. Meer ruis is meer beeldinformatie. Dat betekent dat er minder kan worden gecomprimeerd. Daardoor wordt elke opgeslagen foto groter (meer bytes). En daardoor passen er minder foto's op je geheugenkaart.

Cryofiel
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat Raw Raw was... Kan je op je (over het algemeen) instellen op je Dslr of je fotografeert in gecomprimeerde of ongecomprimeerde Raw? Ik wil natuurlijk wel fotograveren met de beste kwaliteit.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat ligt aan je DSLR. Op mijn camera kan ik (wat raw betreft) kiezen voor ongecomprimeerd, lossless gecomprimeerd, en lossy gecomprimeerd. Bij andere camera's zul je wellicht andere mogelijkheden hebben. Lees de gebruiksaanwijzing, of zoek de betreffende optie op in het cameramenu en kijk daar welke mogelijkheden jij hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Raw is een totaal niet bewerkte en/of gecomprimeerde foto, doel: Nu kan je alles met "betere" software corrigeren, want als de camera iets wegfilterd, kan je dat er nooit meer bij krijgen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Raw kan wel degelijk gecomprimeerd zijn. Mijn camera kent in het instellingenmenu voor raw de volgende mogelijkheden:
--  Ongecomprimeerd raw.
--  Lossless (verliesloos) gecomprimeerd raw.
--  Lossy (met verlies) gecomprimeerd raw. Conclusie: raw kan wel degelijk worden gecomprimeerd. Mijn camera doet het, want ik heb 'lossless compression' ingesteld. Daarbij zie ik aan de grootte van de bestanden dat er inderdaad wordt gecomprimeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed duidelijk antwoord en ook goed uitgelegd!
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Vermoedlijk vergis je je, m.a.w. als je de camera op 100 zet, kan je minder foto's maken, op 1600 dus meer.
Waarom?: Deze iso waarden staan voor de dichtheid(fijnheid) van de foto, 100 is de fijnste korrel, 1600 de grofste. Een foto op 100 iso zal dan ook veel scherper zijn dan de 1600(kranten foto) Meer fijnheid betekend meer geheugen opslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is onjuist. De "korrel" die je noemt stamt uit de tijd van de filmrolletjes. Toen had een rolletje van 1600 ISO inderdaad een groffere korrel dan een rolletje van 100 ISO. Dat waren toen letterlijk korrels in de emulsie van de filmrol. Nu bestaat er geen "korrel" meer. Wat bij 1600 ISO wel als "korrel" over kan komen, is in werkelijkheid de ruis. Zowel de helderheidsruis als de kleurruis zien er ongeveer (!) uit als de korrel van de vroegere filmrolletjes. Maar het zijn dus absoluut geen korrels.