Is het geschikt om met een Nikon D3100 te filmen? (Voordelen en nadelen)

Ik wil graag de Nikon D3100 kopen. Alleen wil ik deze niet gebruiken voor foto's maken, maar voor films. Ik hoorde ook dat je het scherpstellen erg hoort, is dit hinderlijk en echt hoorbaar als je mensen (lopend) filmt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
5.5K
Pieter2011
10 jaar geleden
Wel een topper als ik naar de beoordelingen kijk...!
http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera/nikon/d3100_kit_af-s_dx_18-55_vr/942136/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! Alleen is dit een andere lens en word er niks over het filmen gezegd. Wel dat het mooi beeld is, maar voor alleen filmgebruik weer niet...

Het beste antwoord

Het licht er aan waarvoor je het gebruikt ,
de Nikon D 3100 heeft een best mooi beeld kwaliteit , alleen mist hij op film gebied veel functies , je zou voor een honderd euro meer , een canon 550D kunnen kopen die veel meer instellingen op film gebied heeft, zoals dat je de iso kan instellen , en de shutter speed, het geluid van de Nikon is ,...ok , alleen is externe audio altijd beter, en de Nikon mist een externe audio input.
je hoort de auto focus ook best duidelijk , alleen voor film zou ik je toch aanraden om handmatig scherp te stellen.
-ik gebruik de Nikon d3100 regelmatig om te filmen , alleen als film student mis ik die functies wel , en had ik beter door kunnen sparen en een iets duurdere camera kunnen kopen , als je gewoon van plan bent familie films te maken , is de Nikon wel een goede instap dslr,

de Nikon d3100 is nu ook wel weer een paar jaar oud , en nikon en canon hebben tegenwoordig met de film instellingen best wat verbeterd , dus ik zou nu zekers voor een nieuwere variant gaan (zoals bijvoorbeeld de d3200)

ik heb vorig jaar een korte film gefilmd met de Nikon d3100 + 18-55 kit lens , link staat in de bronvermelding, misschien dat je daar wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hallo,
Ik heb zelf de 600D voor video, en die is qua scherpstellen vrij vergelijkbaar, hij is geschikt voor video, zeker, maar niet recht uit de doos. Je zal toch echt een goed statief nodig hebben, want uit de hand gaat niet. Scherpstellen kun je beter handmatig doen, als de objecten bewegen, want het geluid is irriterent en hij is heel langzaam met scherpstellen. En zowel de speaker als luidspreker zijn van verschrikkelijke kwaliteit. Een externe microfoon is een must-have voor een beetje goede video, en een externe monitor om het geluid op terug te kunnen horen is als je het professioneler aanpakt ook nodig.
Hoe dan ook, het kan wel, maar het is veel moeilijker dan een handycam. Echter vind ik de ruisprestaties, de scherptediepte en de feel van de shots de moeite meer dan terugbetalen. Dit is zo bij mijn 600D en dit zal niet heel erg anders zijn bij de D3100. Ik zou alleen wel goed opletten of hij full-HD kan flimen en een externe micingang heeft, want dit is niet op iedere DSLR standaard. Succes met kiezen en filmen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankuwel! Ik heb inderdaad een statief (alvast) gekocht. Alleen zit er helaas geen mic. uitgang in... Ik heb ook een monitor liggen, dus dat is dan wel handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Audio (geluid): ingebouwde microfoon (mono). Kan worden in- en uitgeschakeld.
Dus geen externe mic-ingang
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/slr/consumer/d3100
Als je wilt filmen, koop dan een filmcamera (videocamera), een dslr KAN filmen, maar is er ergonomisch niet geschikt voor. De D3100 heeft de bouw van een spiegelreflex, en is dan ook ontworpen om tegen je gezicht te houden, met je oog aan de zoeker. Het scherm is voor controle en voor moeilijke omstandigheden, als hulpmiddel.
Tijdens het filmen moet je deze camera dus op zekere afstand van je lichaam houden om te kunnen zien wat je doet, wat niet goed is voor de stabiliteit. Dus MOET ie op statief. Voor intensief filmen op lokatie is dat geen punt, maar als jij een concert wil filmen, zul je problemen krijgen met omstanders. Daarnaast zul je dus problemen ervaren met scherpstellen, je zult veelal handmatig moeten scherpstellen, dat betekend met één hand camera vasthouden, met de andere je objectief, en dan de boel stabiel voor je gezicht op je onderwerp gericht houden met twee gestrekte armen.
Of je moet een heleboel randapparatuur erbij kopen, zoals een schouder statief, een zoeker-loep constructie voor over het schermpje en externe micrfoons, wat alles bij elkaar je D3100 tot een hele dure en zware en onhandige filmcamera omtovert. Aan jou de keus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank U Wel! Ik heb al een statief, microfoon en een monitor. Alleen kon ik nergens vinden of er een microfoon/av out aansluiting zit. Ik vind het niet erg dat ik met al die dingen ga lopen. Alleen heb ik meer het probleem met het scherpstel- focusgeluid. Ik heb helaas niet genoeg geld voor een goede camcorder en ik wil ook niet zo'n kleine handcamera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me toch handiger om door te sparen, het resultaat zal met een specifieke film cq videocamera aangenamer zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar geef ik u gelijk in, alleen heb ik gekeken dat zo'n schoudercamera rond de 1300 euro zit. En deze is dan nog niet eens digitaal. En als ik een goeie schoudercamera wil, ben ik rond de 2000 kwijt. Vandaar dat ik dan toch liever met een spiegelreflex wilde beginnen.
Je kunt er prima mee filmen. Kwaliteit is ook goed.
Je vraagt je of het geluid hinderlijk zal zijn. Filmen maakt geen harder geluid dan foto's maken. Dus m.i. zal dit niet hinderlijk zijn, maar wellicht film je in bepaalde situaties waar geluid snel "te veel" is.

Het is in de basis een fotocamera, filmen is dus secundair. Maar zeker geen slechte kwaliteit. Nadeel is inderdaad je manueel scherp moet stellen. Voordeel is dat je geen losse videocamera hoeft aan te schaffen.

Alles hangt een beetje af van hoe veel/vaak je gebruik wilt maken van de filmfunctie. Is dit dagelijks/wekelijks is het wellicht niet overbodig om een losse videocamera aan te schaffen. Film je incidenteel dan zou ik genoegen -zoals ik nu ook doe met D5000- met filmfunctie op fotocamera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik wil de camera gebruiken om ''echte'' films mee te maken. En ik zag dat de D5000 niet leverbaar meer is... En moét ik handmatig scherpstellen met de D3100 dan??? Ik dacht dat, dat ook kon. Maar als ik begrijp uit alle reacties is het niet verstandig om deze camera te gaan kopen voor films.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook autofocus gebruiken met filmen, echter...stelt de camera op 1 punt (afstand) scherp en je kunt dan tijdens het filmen niet opnieuw scherpstellen. Afstand tussen onderwerp en camera moet dus continue hetzelfde blijven. Daarom is het handiger om manueel te focussen. Wil je echt langere films gaan maken denk ik dat de D3100 niet geschikt. Je ziet deze trend wel steeds meer opkomen, veelal wordt er dan wel gebruik gemaakt van camera met kleinbeeldsensor/ fullframe. Dit levert een hoop extra kwaliteit op die je met filmen wel nodig zult hebben/ goed kunt gebruiken. Dan zou je je daar in moeten verdiepen.