Met hoeveel keer optische zoom kan ik een 18-55mm lens vergelijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
11.8K

Het beste antwoord

Volgens mij bedoel je waar je een 18-55 lens mee kan vergelijken, als je dat vergelijkt met een compact camera waarvoor staat dat deze een "5× optische zoom" heeft, toch?

Dit heeft enig uitleg nodig...

Het begrip "X-aantal keer" optische zoom betekent, even plat uitgelegd, hoeveel keer je voorwerp groter wordt als je door de zoeker kijkt in de breedste zoom instelling (in dit geval 18 mm) en maximaal ingezoomd (in dit geval 55 mm)

Dat kan je voor elke lens heel makkelijk berekenen door beide cijfers te delen:
55 / 18 = 3,05
... oftewel: als je op iemand richt met de lens in de stand 18 mm, en dan inzoomt tot 55 mm, dan ziet de persoon 3× zo groot uit.
Dat is je "optische zoom", en omdat de vergroting gebeurt alleen door diffractie van licht door de lenzen, is er geen enkel verschil van kwaliteit in de foto, zowel met 18 mm als met 55 mm.

Veel digitale camera's (meestal de compacte camera's) hebben ook een "digitale zoom". Dat betekent dat het beeld niet wordt vergroot door een optische instelling (lees: door bewegingen van de lenzen), maar door een stukje van het beeld op de sensor van de camera uit te knippen en te vergroten. Dat gaat ja of ja gepaard met verlies van kwaliteit, en hoe meer je met digitaal zoom het beeld vergroot, hoe zichtbaarder de pixels worden. Dat is typisch voor fotografie met smartphones, die geen optische zoom hebben, alleen digitaal.

Compacte camera's hebben doorgaans een groter zoombereik dan de kitlenzen van een DSLR (volgens mij was je op zoek naar een combinatie van een 1100D en een 18-55 lens, toch?)
Zo is heel normaal dat een compacte camera een optisch zoombereik heeft van 8× (b.v. een zoom 24-200) of zelfs meer.

Als je op zoek bent naar een lens voor een EOS 1100D met een groter zoombereik dan de 18-55 kitlens, dan kan je ook voor een paar extra tientjes een andere lens kiezen met een groter bereik. Er zijn prima lenzen van andere merken dan Canon (goedkoper dan de originele Canon lenzen) waarmee je ook hele mooie foto's kan maken, zeker voor een beginner, zoals deze:
- Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II (ca. €170, deze heeft een 11× optische zoom, maar helaas geen beeldstabilisatie, en dat is een misser)
- Sigma 18-200mm II f/3.5-6.3 DC OS HSM (ca. €300, maar een geweldige alleskunner met 11× zoombereik)
- Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS (ca. €300, 7,5× zoom en een échte Canon met beeldstabilisatie, ook als kit verkrijgbaar, zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Dit wilde ik horen. Ik wil idd een 1100D en koop er later een 70-300mm lens bij. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie uitleg, dat wilde ik nou ook wel eens weten.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GiovanniS
Ben blij om te horen! @AlkmaarNL
... en dat is zo!
Een lens 18-55 heeft een optische zoom met een bereik van 3,05×, en een 70-200 lens een zoombereik van 2,85.
Maar je moet "zoom" en "tele" niet door elkaar halen. Zoom is de capaciteit van een lens om de brandpuntafstand van de lens te veranderen, en dat binnen een bepaald bereik. Zo heeft b.v. een 18-135 lens een zoombereik van 7,5×.
"Tele" is iets anders dan "zoom", en het houdt in dat er sprake is van een grote brandpuntafstand, waardoor het beeld vergroot wordt. Een lens met een vaste brandpuntafstand van 500 mm is een superkrachtige telelens, maar heeft geen zoom; een lens met een vaste brandpuntafstand van 10 mm is een fish-eye ook zonder zoom; een lens met een brandpuntafstand van 8-24 is een supergroothoek lens, zonder tele, maar met zoom... enz. @Almighty
Thnx!!

Andere antwoorden (1)

Niet, een 18 - 55mm lens, ook wel een kitlens zit in de categorie kleinhoeklenzen. Dus van inzoomen kan geen sprake zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, ik kan er mee inzoomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-1. Gewoonweg onjuist. Je bent in de war met groothoek vs. telelens en zoomlens vs. vaste lens. Een 50mm lens kan niet zoomen. Als er twee mm maten staan kan er gezoomd worden, als was het 5-10 mm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleinhoek lenzen bestaan niet. De 18 55 is een standaardzoom, redelijk groothoek tot licht tele (portret)