Kun je met een gewone laser een beveiligingscamera verblinden?

Puur hypothetisch natuurlijk. Ik vroeg het mij af, is het zo makkelijk om de beveiliging te omzeilen? Als je.in je oog schijnt zie je niks. Als je dan continu een simpele laser, die je voor 2€ koopt, op een camera richt is de camera ook blind?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
11.2K

Antwoorden (4)

Dat kan. Een camera meet de lichtintensiteit en past zich daarop aan om een duidelijk beeld te geven. Dat kan je verstoren met zo'n lasertje. De camera kan dan "denken" dat het heel erg licht is, terwijl eigenlijk alleen het puntje van de laser erg licht is. Daardoor kan het hele beeld "blind" worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goedkoop camerasysteem kan je er wel mee foppen, doch de highend systemen niet echt, daar is het brandpunt te klein voor.
Wat je wel kunt doen met een dergelijke pointer is de pointerlens uit focus brengen zodat je een grotere dot
krijgt en daarmee de camerabeelden "verblind".
Maar het heeft weinig om het hemd, hetzelfde zou je ook kunnen bereiken door een felle zaklamp.
Dus concreet gesteld is het antwoord nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. Je kunt zelfs met een camera het infrarood licht van je afstandsbediening zichtbaar maken. Iets wat je met het blote oog niet kunt.

Maar alleen als de camera een dag/nacht functie heeft. Want normaal zit er op een beveiligingscamera een infrarood filter voor de lens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt er het beeld mee storen, niet blind maken. De camera zal "dimmen" om dat er een heel licht punt in beeld verschijnt, maar zich al snel weer herstellen, omdat het maar een heel klein punt is. Net als wanneer je een foto/film maakt met de zon vol in beeld; eerst zal de camera trachten dat goed te krijgen, direct daarna regelt het weer bij.
Waarschijnlijk zijn de camera's van officiele beveiligings bedrijven er zelfs al op afgesteld dit soort trucks te negeren.......