Ik heb een camera van het merk Pentax Optio 50. De telelens wil niet meer bewegen. Wat nu?

De batterijen zijn vers, en verder doet hij helemaal niets meer.

Toegevoegd na 6 dagen:
Vermoedelijk is hij gewoon kapot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

Misschien staat er een knopje M/A (Manual / Automatisch zomen op M i.p.v. Automatisch?
Zitten batterijen er goed in + tegen plus teken, - tegen - tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn verse batterijen, en die geven 1,649 volt. Ze zijn goed geplaatst. Maar ook als ik ze andersom plaats, gebeurt er helemaal niets. En enige wat ik opmerk, is dat een rood ledje een tel gaat branden. Verder niets, geen geluid, geen beweging. Ik heb schroefjes losgedraaid, maar ik krijg hem toch niet open. Waarschijnlijk zit hem dat in de draaiknop bovenop. Hoe krijg ik die los?
Niet meteen het apparaat open maken.
Eerst alle meest waarschijnlijke oorzaken langs.

1. Goed opschroeven van objectief is de eerste.
2. Batterij checken is de tweede.
Werkt het nog niet dan

3. Contactpunten tussen camera en objectief schoon maken.
Dat moet met een speciaal zachte tissue met bijna (pure) alcohol er op.
Het zelfde moet je doen met de contactpunten met de batterij, hoewel in jouw geval het oplichtende rode ledje aan geeft dat dat deel van het circuit naar behoren werkt.

En dan komen de vragen:
Ligt het apparaat soms al een tijd niets te doen ?
Als dat zo is kan er intussen vuil aangekoekt zijn geraakt waardoor e.e.a. niet meer functioneert.

Succes !