Hoe kan ik mijn oude foto's het beste digitaliseren?

Ik heb foto's die gemaakt zijn met mijn vorige spiegelreflex (Minolta 505si). Daarvan heb ik zowel de negatieven (35 mm) als de afdrukken, maar geen digitale vorm. De afdrukken zijn grotendeels 13x18, soms 10x15.

Sommige negatieven zijn licht beschadigd: rechte krassen, krasjes die op haartjes lijken, en vlekjes (emulsie verdwenen?). In een aantal gevallen zijn de foto's die ik heb van betere kwaliteit dan de negatieven.

Hoe kan ik deze foto's het beste digitaliseren?

Ik zie nu de volgende mogelijkheden:
--  De negatieven naar een fotozaak brengen en vragen er op de normale manier een CD van te maken.
--  Een negatievenscanner huren en de negatieven zelf scannen.
--  Een fotoscanner huren en de foto's zelf scannen.
--  Het werk uitbesteden. Didero zit in de buurt (http://www.didero.nl/) maar rekent € 3,50 per negatief. Voor dat geld doen ze dan wel aan kleurcorrectie en retoucheren ze krassen en beschadigingen.

Waarschijnlijk zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd zie.

Aantallen:
Als ik een ruwe selectie maak: ca. 1000 foto's.
Als ik alleen de allermooiste foto's selecteer: ca. 80 foto's.

Doelen:
--  Mijn verzameling digitaal maken.
--  De aller-, allermooiste foto's groot (40x60) afdrukken.

(Ik weet dat gerelateerde vragen al eerder zijn gesteld, maar die gingen niet over de hier beschreven situatie.)

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Camera's
9.4K

Het beste antwoord

Als je vraagt naar "het beste", dan neem ik aan dat je de beste kwaliteit bedoelt.

Dan is het toch het allerbeste om zelf een goede negatiefscanner aan te schaffen.
En ieder negatief per stuk en apart en persoonlijk te benaderen.
Niet een ding van Aldi of Kijkshop, maar een van de beste is bijvoorbeeld deze:
http://www.imaging-resource.com/SCAN/KM5400II/KM5400IIA.HTM

Je kunt er nog heel veel revieuws van vinden, maar een prijs weet ik niet. Ik heb er destijds 600 euro voor betaald.
Met Silverfast.
http://www.silverfast.com/product/Minolta/519/en.html

Ik heb die al een aantal jaren en het is veel werk om de negatieven te doen, maar je kunt ze op heel hoge resolutie scannen.
Naar eigen smaak bewerken met de goede scansoftware.

Waarschijnlijk wordt een vergelijkbare scanner wel tweedehands aangeboden.
Het voordeel van zelf hebben is dat je niet aan een tijd gebonden bent, wat met huren het nadeel is.

De prijs die jij noemt van Didero is wel erg hoog.
Er zijn genoeg bedrijven die professioneel negatieven scannen.
1000 stuks in de hoogste resolutie is dan 60 cent per negatief.
Hier is een voorbeeld.
http://www.diadigitaal.nl/html/tarieven.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zo'n eenmalige actie, is een kwaliteits scanner en software veel te duur.
Cryofiel
12 jaar geleden
@momopoyolo, Didero verantwoordt zijn prijs met het feit dat *zij* dan de correctie (krassen, kleurcorrectie) voor je doen. Dat spaart je dus een hoop tijd. Of het dat waard is, is een andere vraag. VCN (Diadigitaal) is een goede tip. Zit ook redelijk in de buurt, dus ik zal beslist hun aanbod eens gaan bekijken. Of je nu zelf scant of het scannen laat doen - nadeel is natuurlijk dat je slechts JPG's krijgt. Ik heb liever een formaat waarvan de kwaliteit niet achteruit gaat als je meerdere bewerkingen uitvoert - zeg maar een "raw-achtig" formaat. DNG zou ideaal zijn. Jouw Silverfast-link zegt helaas dat Vista en hoger niet ondersteund worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ cryofiel: als je zelf scant krijg je zeker geen JPG's, maar met Silverfast TIFF's. misschien om te zetten in DNG,maar dat is een formaat waarvan ik in ieder geval de voordelen niet van zie.
De genoemde link is verouderd, ik draai silverfast op 7 zonder problemen.

Andere antwoorden (6)

Hoi, heb een klein jaartje geleden, de negatieven voorraad van m'n vader en mezelf ook gedigitaliseerd, met een gehuurde scanner van didero. Dat is uitstekend bevallen.
(http://www.didero.nl/)
Je kan je Laptop meenemen naar hem toe, dan zet hij de benodigde scansoftware erop, dan hoef je thuis enkel nog het handwerk te doen.(negatieven invoeren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom koop je geen all-in-one printer, die zijn er al vanaf € 60 kun je al je foto's zo inscannen.
negatieven scanners zijn er al vanaf €32, zie link:http://www.beslist.nl/products/computers/comp_scanners/r/negatief+scanner/?m_as_nm=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging om kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo
Ja, en? de tegenwoordige apparaten zijn gewoon goed van kwaliteit en de prijzen zijn laag niks mis mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een negatiefscanner van 32 euro een
5400 dpi aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo.
Ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatste antwoord moet NEE zijn, die dingen van 32 euro gaan tot 1800 ppi. en hebben een beroerde licht verdeling.
Ik zou iig uitgaan van de negatieven, de foto's kunnen verkleurd zijn. Bij de Aldi, Kijkshop kun je een negatief-scanner kopen. Retoucheren met Photoshop (gratis).

Na digitalisatie negatief-scanner op Marktplaats zetten. Is iig goedkoper dan 3,50 per negatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die scannertjes van Aldi en kijkshop kun je geen 30x40 afdrukken mee genereren. 1800ppi is gewoon te weinig.
Hoi ik heb bij een fotozaak mijn trouwfoto's van 30 jaar geleden laten doen zowel negatief als de foto geleverd
Deze waren verkleurd en beschadigd
De nieuwe zet die ik kreeg leek of mijn trouwdag net geweest was
En het was ook niet duur

Toegevoegd na 2 minuten:
Kreeg het schijfje er gratis bij trouwens, dus nu ook in comp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had aanmerkelijk meer negatieven en dia's en heb al een tijd geleden een negatief scanner van plustek aangeschaft. die gaat tot 7200 ppi, en heeft zeer uitgebreide correctie mogelijkheden (voor krasjes en stipjes) door de silverfast software.
In jou geval zou een Canoscan 9000f een goed alternatief zijn (http://www.kamera-express.nl/product/canon-canoscan-9000f-/) heeft 9600ppi, maar is toch net iets minder scherp als de plustek, maar als je op volle resolutie scant kun je 300DPI afdrukken maken op 70x130CM!. ook die scanner komt met silverfast, met alle mogelijkheden van dien. Daarnaast kun je dan ook alle mogelijke foto's en documenten op papier grandioos inscannen.
Hij kost 200euro, voor duizend foto's dus 20 cent per stuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
+
als je 1000 foto's laat scannen door een fotograaf ben je zoveel geld kwijt dat je beter een uitstekende negatief scanner kunt kopen. Zelfs loont het bij een aantal van 80 negatieven. Kijk hiervoor op internet e reken op een bedrag boven 100 euro. Het voordeel is dat je zelf in alle rust kunt uitzoeken welke foto's je wilt digitaliseren. Want alle negatieven digitaliseren lijkt mij niet aan de orde. Maar goed dat is jouw keuze. Bij de scanner zit een programma ter correctie van krassen etc. Photoshop kent natuurlijk ook alle opties ter correctie. Dit programma is echter rete duur. Zoek daarom een kennis met dit programma en doe daar je voordeel. Kleurcorrecties, belichtings correcties etc.zijn allemaal uit te voeren binnen Photoshop. Op een flatbed scanner zitten ook opties, maar het is een conbi apparaat. En je weet combi is gemiddeld. Ik denk beter een negatief scanner voor dit doel.