Hoe kun je het verschil opmerken of een geplaatste camera een nepcamera of een echt is?

Er is een bolcamera geplaatst, met uitzicht op de openbare weg. Dat mag niet, tenzij het een nepper is. Maar via welke manier kun je te weten komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelt het te scherp: Valt het plaatsen van een nepcamera onder de Camerawet? Een nep bewakingscamera (of een zogenaamde "dummy"-camera) is niet onderworpen aan de verplichtingen van de Camerawet. De definitie van een bewakingscamera vereist immers het verzamelen, verwerken of bewaren van de beelden, wat in beginsel niet het geval is bij een dergelijke nepcamera. Dat zegt nog niks over de legaliteit van een echte camera. Waarom denk je dat dat niet mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo? Heb je snode plannen als het nep is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom juist als het ^nep^ is?

Het beste antwoord

Moeilijk. Er zullen kleine verschillen zijn, maar de meeste kun je daarvan op afstand en in donkere omgevingen waarschijnlijk toch niet goed zien. Punten waarop je zou kunnen letten:

-Echte bolcamera's (dome-camera's) zijn groter dan dummy's.

-Bij sommige nepcamera's zie je het binnenwerkje (de camera en de printplaat) té goed zitten en kun je zien dat het niet echt is; bijvoorbeeld een spiegeltje in plaats van de lens. Terwijl juist bij andere camera's het bolletje té zwart is om doorheen te kijken.

-Op Echte staat vaak een merk, zoals Chubb of iets dergelijks.

-De bevestiging van echte camera's is vaak beter; dit ligt niet aan de camera's maar aan degeen die ze ophangt. Voor neppe wordt in de regel veel slechter montagemateriaal gebruikt.

-De stroomkabel. Deze gaat bij neppe camera's 'nergens' heen terwijl je bij echte camera's vaak nog een voeding ziet hangen.

-Bij sommige nep camera's staat heel zenuwachtig een rood ledje te knipperen in het bolletje. Dat legt er wel heel erg de nadruk op dat het niet echt is.

Maar natuurlijk worden ook de neppe camera's steeds beter en ik zou er zeker niet op gokken of je met een echte of een nep camera te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1] Het is maar de vraag of dat niet mag.
Hangt de camera in het zicht en is duidelijk dat er wordt gefilmd, dan is dat in principe niet strafbaar. Wel kan het een privacyschending opleveren. Daarover deed in 2007 het Gerechtshof Leeuwarden uitspraak. Niet elk filmen van de openbare weg is een schending van de privacy.

http://blog.iusmentis.com/2009/04/15/cameratoezicht-door-de-buren/

2]
Hoe weet jij of er geen vergunning voor is?
Filmen of fotograferen op een voor het publiek toegankelijke plaats mag, maar de aanwezigheid van camera's moet duidelijk aangegeven zijn.

http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/filmen-cameratoezicht/

3] Als je weet wie die camera geplaatst heeft, kun je het beter daar even vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het niet mag?? Art. 441b Sr
Met hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete wordt gestraft hij die, gebruik makende van een daartoe aangebracht technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, van een persoon, aanwezig op een voor het publiek toegankelijke plaats, wederrechtelijk heeft vervaardigt. Er staat dus twee maanden celstraf op.
als de camera op de openbare weg staat zou ik niet weten waarom dat niet mag. Wat is het verschil, of er nu een agent staat te kijken of een camera. en tegenwoordig is het haast niet te zien of het een dummy is of een echte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een agent kan niet later nog precies reproduceren wat hij zag, lijkt me een groot verschil. Ik zeg verder niets over het legaal zijn of niet, ik heb het even over het verschil tussen een agent en een camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is duidelijk geen camera van de politie: "Met uitzicht op de openbare weg", dus de camera staat op privéterrein.
En juist doordat er voor mij als leek geen verschil is te zien, stel ik de vraag.
Ik zou er een zak overheen hangen, als het een echte camera is wordt die zak binnen een dag verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een slim antwoord, van mij een plus, hahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal goed +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, zoiets had ik ook al gedacht. Maar op een of andere manier maakt dat inbreuk.