Hoe komt het dat met name mensen met blauwe ogen bij het flitsen met 'rode ogen' op de foto komen?

Ik wil graag de oorzaak van die 'rode ogen' weten en waarom dit vooral bij blonde mensen met lichte ogen voorkomt en in veel mindere mate bij donkere mensen met donkere ogen.

(Ik hoef niet te weten hoe je die rode ogen kunt bewerken)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
9.7K

Het beste antwoord

Het rode-ogen-effect is een reflectie van het flitslicht op de retina, het lichtgevoelige deel aan de achterkant van de ogen, aldus Chris Nobel uit Wageningen. Dit deel van het oog is goed doorbloed, en daarom reflecteert het rood. Mensen met blauwe ogen hebben minder pigment in hun iris (het gekleurde deel van je ogen) dan mensen met bruine ogen. Daardoor komt er meer licht hun oog in en ook weer uit. Vandaar de rodere ogen bij mensen met een blauwe iris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heeft het niet met de kleur van de ogen te maken maar met de grotte van de pupillen. Hoe wijder de pupil, hoe roder het oog.

Als iemand op de foto staat met rode ogen zie je eigenlijk zijn netvlies. Dat is het deel van je ogen dat licht doorgeeft aan je hersenen. Een rode-ogen-foto is meestal gemaakt met flitslicht in een donkere ruimte. De pupillen gaan dan wijd open staan om zoveel mogelijk licht door te laten voor je netvlies.
Door het flitslicht trekken de pupillen zich weer samen maar dan is het al te laat. Op het moment dat de foto wordt gemaakt valt het felle licht op het netvlies. Het netvlies zit vol met kleine bloedvaatjes, en die zijn... rood!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauw

Blauwe ogen komen over het algemeen voor in Europa en in landen met een populatie van Noord-Europese afkomst zoals Canada, de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Afrika, in mindere mate in Argentinië, Uruguay of Brazilië. In de rest van de wereld is de kleur zeldzaam.
Ongeveer 8% van de wereldbevolking heeft blauwe ogen.

Blauwe ogen hebben weinig melanine in het stroma. De langere golflengten van het lichtspektrum worden geabsorbeerd en de kortere worden verstrooid (Rayleighverstrooiing).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighverstrooiing