Is er technisch verschil tussen een foto die je afdrukt en een foto die op een site komt?

Ik maak voor een schol foto's. Zowel voor de schoolgids als voor de nieuw te maken site. Nu zei iemand laatst tegen me dat er in het maken van de foto's een heel verschil zit tussen de foto's die ik voor de schoolgids maak en die op de site moeten komen. Wie weet er of ik anders moet fotograferen en hoe ik dan anders moet fotograferen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je zult een inhoudelijke andere foto moeten maken.

Zoals de meesten hierboven al zeggen wordt de website een kleine resolutie foto.
Dit houdt in dat kleine details in de foto niet meer zichtbaar zijn.

Inhoudelijk zal de foto voor de website eenvoudiger moeten zijn. Maar 1 onderwerp en geen (of heel weinig) elementen er omheen.
Dus een massa mensen is te veel. Als je een foto kan maken met een massa hoofden, wordt het alweer duidelijker.
Dus meer elementen weghalen is de truuk.

Slechte foto's voor een website:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2009/07/28/585446/nieuwe-website-brengt-poppen-tot-in-de-huiskamer_5_460x0.jpg&imgrefurl=http://www.gva.be/antwerpen/lier/nieuwe-website-brengt-poppen-tot-in-de-huiskamer.aspx&usg=__hbCCKliVXyimeBlSF2u8VwocLvc=&h=306&w=460&sz=58&hl=nl&start=38&um=1&tbnid=5eUmyI67AgFOlM:&tbnh=85&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dwebsite%2Bfoto%26ndsp%3D18%26hl%3Dnl%26safe%3Dactive%26sa%3DN%26start%3D36%26um%3D1

Bekijk deze foto eens in het klein (voorbeeld google), en in het groot. De kleine verliest zijn kracht.
Het grotere formaat is beter, maar nog steeds druk.

http://s1.hbvl.be/imgpath/assets_img_gvl/2009/07/05/500130/kust-is-tevreden-met-warme-en-drukke-seizoenstart_5_460x0.jpg
Ook slecht.

http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gva/2009/07/07/505652/nieuwe-reeks-ongevallen-zet-kwaad-bloed-bij-bewoners-van-drukke-gewestweg_5_460x0.jpg
Beter

http://www.connexx.nl/portfolio/organisatieburo/website-design-ob.jpg
Goed

Bekijk de achtergrond foto van de ns eens:
http://www.ns.nl/
Deze hebben maar 1 onderwerp, en zijn rustiger.

Toegevoegd na 4 minuten:
De foto's
Wacht een paar seconden op de site van de NS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het verschil is niet zo groot.
Foto's die je afdrukt in een boekje moeten er goed uitzien, en dus een hoge resolutie hebben.
Foto's op een gemiddelde website wil je niet in zo een hoge resolutie plaatsen, dan wordt de website te groot en duurt het laden van de pagina te lang.
Dus daar kun je met een veel lagere resolutie volstaan.
Je kunt je camera dan vooraf instellen op een lage resolutie, of de foto achteraf bewerken met hetzelfde resultaat.
14 jaar geleden
Nee je moet niet anders fotograferen, maar degene die de site maakt zal wel jouw foto's verkleinen wanneer deze op de website geplaats gaan worden. Een foto van 5cm is op een website al heel erg stevig aanwezig en bovendien wil je niet dat de bezoekers uren moeten wachten totdat de foto is ingeladen. De websitemaker zal dan ook meestal foto's van <100kB willen plaatsen terwijl je voor de drukker toch minimaal 600dpi foto's op het juiste formaat aan zult moeten leveren. Deze zullen al gauw >2Mb zijn.

Er van uitgaande dat degene die de site maakt weet waar hij het over heeft hoef jij je dus niet druk te maken, hij zal er netjes een stuk uit knippen en verkleinen voordat het op de site komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foto´s zijn hetzelfde, maar op een site voldoet 75 DPI en op een papieren foto die gedrukt moet worden 300 DPI en als je een poster wilt maken dan kan het beste resultaat in een 1200 DPI foto zijn...

DPI = Dots per Inch... Puntjes per duim dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders fotograferen hoeft niet perse maar het is natuurlijk wel zo dat gezichten door het formaat van de foto op het web al snel niet erg gedefinieerd zijn dus meer focus op gezichten lijkt me voor de hand liggend. Verder is 300 dpi normaal voor albums en 72 dpi voor het web. Full Jpeg voor album en redelijk maar niet spectaculair gecomprimeerd voor web.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arjo als het een zwart-wit gids is dan kun je de foto's ook beter eerst in grijswaarden maken (greyscale). Ze zullen dan veel duidelijker worden als dat ze in kleur op zwart-wit worden afgedrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie.
maar eigenlijk wist ik dat al. In feite kun je stellen dat iedere bewerking er voor zorgt dat de kwaliteit van de foto achteruit gaat. Nu was het alleen bij het toestel dat ik tot voor kort gebruikte zo dat deze automatisch weer terug sprong naar een kleuren stand als je hem uit zette. Dat is lastig als je op een school bezig bent en er op gericht bent snelle situaties te schieten. je loopt eindeloos aan de knoppen van je toestel te klieren. Daarom heb ik er voor gekozen die minimale kwaliteitsvermindering voor lief te nemen. Het ging over foto's van maximaal 10 x 10 cm