Wat is een "beter" sensor in je spiegelreflex, een Cmos of een Aps-c ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
2.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat je dit niet zo kunt stellen. De APS-C chips worden gebruikt vanwege hun beschikbaarheid en prijs/kwaliteit verhouding. Momenteel gaan de chips richting het klassieke formaat van een negatief. Dat wil niet zeggen dat dit het beste formaat is. Onderstaand interessant artikel (engels) gaat hier op in.

Toegevoegd na 4 minuten:
voor de begrippen:

APS-C - Advanced Photo System ‘Classic’
Aanduiding sensorformaat. De meeste DSLR’s beschikken over een beeldsensor in APS-C formaat. De afmetingen verschillen enigszins per fabrikant maar komen in de buurt van het APS formaat uit het analoge tijdperk (25.1x16.7 mm).

Met CMOS wordt vaker verwezen naar het type chip en niet zo zeer het formaat.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hieronder een goed overzicht van de begrippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het zijn appels en peren. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw reactie is ook goed, dus ook maar +1 dan he. ;)

Andere antwoorden (1)

Je haalt volgens mij een paar dingen door elkaar. CMOS is een techniek voor het maken van chips (waaronder ook beeldsensors). APS-C daarentegen is een sensorformaat dat gebruikt wordt door allerlei camerafabrikanten. Een APS-C sensor kan zowel met CMOS- als met CCD-technologie gemaakt zijn.

Wat je denk ik wilt weten is het verschil in kwaliteit tussen CMOS en CCD. Qua beeldkwaliteit is daar geen verschil tussen. Wel kan CMOS worden geimplementeerd met minder componenten, en is het energiezuiniger dan en sneller af te lezen dan CCD. CCD is een volwassenere technologie, maar met beide technieken zijn even goede sensors te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede reactie +1.