Hoe krijg ik de (macro) foto's met mijn digitale spiegelreflex camera scherp?

Als ik met mijn camera macro foto's maak is het handig om met de hand scherp te stellen. Het valt mij op dat bijna alle foto's onscherp zijn, de zoeker staat niet goed afgesteld. Hoe krijg ik de zoeker zo afgesteld dat, wat ik met mijn ogen scherp zie, ook werklijk scherp op de foto komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
2K

Antwoorden (7)

Ik stel eigenlijk nooit met de hand scherp, maar dat laat ik de camera doen. Dan moet je voor macro de "afstand' (ik kan even niet op de naam komen. Is dat brandpuntafstand? de afstand waarop hij scherp stelt) op zo klein mogelijk zetten. Dus niet in- en uitzoomen met de knopjes, maar helemaal uitgezoomd blijven. Dan kan ik er met mijn camera heel dichtbij komen en superscherpe foto's maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de macrostand die je handmatig moet instellen, MOET het beeld in de zoeker scherp worden.
Wat je ziet komt op die manier echter op de cmos (beeldgevoelig element).
Krjg je het beeld niet scherp, dan vermoed ik dat je de camera niet uit de automatische mode naar de handinstelling gezet hebt.
Bij mijn weten zijn er maar weinig canera's die automatisch ook het macrogebied beslaan.
Dit heeft te maken met het gegeven dat de lens heel andere dingen moet doen dan bij gewone foto's en daarom zit er ook een begrenzing op de lens die je door indrukken en terugdraaien kunt overscheiden.
De camera zit dan dus buiten zijn normale werkingzone.
Het kan zijn dat de zoomvergrendeling op je lens in te drukken , richtend op een beeld zeer nabij al voldoende is , maar het kan ook zijn dat de afstandmeting (waarmee de camera scherp stelt) op een zo korte afstand niet goed kan werken.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je camera een lens met macro heeft.
Heeft hij die niet dan heb je een andere lens nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een gok, maar misschien heb je er iets aan:

Het kan zijn, dat je een beetje bijziend of verziend bent. Als je al halverwege de 40 bent, zou het bijvoorbeeld kunnen dat je op de grens zit waar je een leesbrilletje nodig hebt.

Als dat zo is, en je stelt scherp *zonder* bril, dan stel je scherp volgens *jouw* ogen - die dus een kleine afwijking hebben.

Probeer eens een foto te maken van een stuk papier met gedrukte tekst. Het liefst met een telelens. Kies een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijke A-waarde), zodat je een kleine scherptediepte hebt. Stel met de hand scherp.

Als ook die foto onscherp wordt, zit het probleem in je ogen.

Sommige camera's hebben bij het oculair een klein wieltje waarmee je de dioptrie-instelling kunt veranderen. Als jouw camera zo'n instelmogelijkheid heeft, laat hem dan eens automatisch scherpstellen. Kijk dan door het oculair en draai aan het wieltje voor de dioptrie-instelling tot jouw ogen óók vinden dat het beeld scherp is.

Nu heb je de dioptrie-correctie van je oculair ingesteld. Vanaf nu kun je ook je macro-foto's handmatig scherpstellen, omdat wat je door het oculair ziet nu overeenkomt met wat de sensor ziet.

Nogmaals, dit is een gok - maar het is het proberen waard. Laat maar weten of dit op jou en jouw camera van toepassing is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Er lopen twee dingen in de vraag door elkaar. De zoeker is niet scherp en de foto's zijn niet scherp.
De zoeker moet je kunnen instellen om de dioptrie aan te passen, vaak met een klein wieltje bij de zoeker. Is de spiegel in jouw reflex schoon?

De foto is onscherp. Ga eens na of je het handmatig wel scherp krijgt en welke type van scherpstellen gebruik je. De camera heeft in de autofocusstand verschillende scherpstelmethoden bv. op een punt van het beeld of op meerdere tegelijk. Voor de macrostand gebruik ik scherpstellen op een centraal punt in het zoekerbeeld, nl. op de plek van het te fotograferen object.
Kijk eens hoe dat in jouw camera is ingesteld.
Succes met deze mooie hobby.

http://www.flickr.com/photos/jeroenhensen/3385776778/in/photostream
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is bij macro dat je al bij de kleinste beweging niet scherp meer ent. Dat is één van de moeilijkste dingen bij macro. Om te testen of het aan je zoeker of aan een kleine beweging ligt kun je het beste op een stevig statief een foto maken van een stilstaand object. En met stilstaand bedoel ik ook echt stilstaand, dus zwaar genoeg dat het niet door de wind bewogen wordt. Als je dan onscherpe foto's kijkt zou je je zoekerinstelwieltje moeten proberen te draaien tot het wel lukt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit antwoord kan ik mij vinden.
Gewone digitale cameraatjes maken zelfs betere macro foto's dan een DSLR. Zet de camera op een statief of als je dat niet hebt stevig op tafel, eventueel op een klein zakje gevuld met zand of knikkers voor de goede richting. Zet de zelfontspanner op enkele seconden zodat je ook een eventuele beweging tijdens het afdrukken kunt elimineren. Succes en laat eens weten wat hielp.
Hou er rekening mee dat de scherptediepte bij macro opnames heel erg klein is, zeker bij grote diafragma openingen.
Het helpt als je je diafragma klein instelt met je camera op diafragma voorkeuze. Omdat dan meestal je sluitertijd erg lang wordt, zal je inderdaad een statief moeten nemen, of kijken of je externe belichting erbij kan zetten zoals een (ring) flitser, of buitenlicht of gewoon een felle lamp.

Toegevoegd na 1 minuut:
.. en ik gebruik persoonlijk bij macro opnames altijd handmatig scherpstellen...
Omdat vanwege de geringe scherptediepte, je autofocus te nerveus is vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou vraag is typisch iets van je materiaal kennen en leren kennen. Ik zou daarmee gaan proberen en eens gaan onderzoeken hoe je camera reageert.

Je kunt gaan beginnen door een witte vel met tekst op een tafel leggen. Zet je camera op statief met een hoek van ongeveer 45graden tov het papier. Dit is je basisopstelling.
Zet je lens en camera op autofocus en neem een foto waarvan het midden een bekende punt is. Bepaal nu op de foto hoe de scherpte is en waar het scherptepunt ligt. Is niets scherp, dan moet de camera verder van het obect. Je leert hiermee wat je minimale scherpteafstand is en waar je scherptepunt ligt. Maar ook wat voor jou camera en lens de absolute scherpte is. Maximale scherpte krijg je op F8-F11.

Daarna is de zoeker en handmatige focus aan de beurt. Hiermee kan je via de dioptriewiel bij de zoeker jou oogafwijking corrigeren. Het raster op de beeldvlak moet scherp zijn.
Neem dan een aantal foto's en bekijk/vergelijk de resultaten met de autofocus.

Hoe meer proeffoto's je maakt en het beeld onderzoekt hoe beter jij je camera, lens en eigenschappen hiervan leert kennen. Zo krijg je in het veld het minste last van verrassingen.

Voeg ook eens een flitser toe in de opstelling en met eventuele uit de hand schieten. j

Toegevoegd na 16 minuten:
Wil je de exacte plek van scherpte weten, zet je diafragma dan zo open mogelijk (klein F-getal). Dit kan per zoom van de lens verschillen.
Houdt ook rekening mee dat je minimale scherpte-afstand vaak ook afhankelijk is van je zoom instelling. Bij groothoek kan je vaak dichter op het object komen dan bij tele.
De lens heeft zijn optimale eigenschappen in het midden van zijn bereik. Dus in het midden van de diafragma instelling (dus vaak F8-F11) en in het midden van het zoombereik.

Dit zijn allemaal 'eigenschappen'. En is in het veld absolute scherpte gewenst, dan kan je je camera dan bewust volgens deze instellingen opzetten.
Hoe beter jij die eigenschappen leert kennen, hoe gemakkelijker en sneller je een camera opstelling/instelling kunt maken.

En als je autofocus gewoon beter is dan dat je dat handmatig kunt (vanwege je ogen), dan is dat ook een EIGENSCHAP. Of misschien heb je een bril nodig!

---

Bepaal uit de bovenstaande opstelling:
-Plek van de scherpte voor jou lens (tov het midden)
-Minimale scherpte afstand van camera tot het object
-dioptrie instellingen voor de zoeker
-maximaal haalbare scherpte voor jou lens/camera (het is een combi)
-Kwaliteit van jou ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, ja, bij echte macro. Is van 1cm in werkelijkheid ook 1cm op de sensor. Dat wil zeggen dat je trillingen op de camera en of onderwerp ook een net zo grote trilling is op het beeld. Statief is dan ook een absolute must en eventueel nog extra flitsen om het beeld beter te 'bevriezen'.
Maar ook hiervan geldt om deze 'eigenschappen' te leren is het veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips voor betere scherpte is naar het bovenstaande ook nog:
Statief, Afstandsbediening of de zelftimer (zodat op het moment van 'klik' de camera niet aangeraakt wordt)