Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een wat oudere Nikon SB28 flitser liggen, kan ik die op mijn Canon Powershot SX10 hotshoe zetten? Of krijg ik dan kortsluiting.

Ik snap wel dat de TTL het natuurlijk niet doet, maar vroeg het me af. Ik heb ook nog een SB900, maar dat zal wel hetzelfde antwoord opleveren denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
725

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou het niet doen. Er kan een probleem ontstaan met de ontsteekspanning van de flitser. Als die te hoog of te laag is kan de electronica van de camera defect raken.
Dat kost veel geld (helaas een ervaringsdeskundige).
Ik heb begrepen dat met name Canon hier heel gevoelig voor is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gewone flitscontact is bij alle flitsers hetzelfde, maar de aansturing van de 'intelligente' punten (TTL, noem maar op) zijn voor elk merk verschillend. Hiervoor bestaan voor veel flitsers adaptervoetjes die je er dan tussen kan schuiven.

Je zult dus aan de hand van de tabel op de flitser de camera instellingen (sluitertijd, diafragma) ook evt. handmatig moeten instellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunt kunt op je canon toestel alle contacten afplakken behalve het middelste contact. Dat is het enige contact welke nodig is om de flitser aan te sturen. De rest is inderdaad voor TTL en die zal waarschijnlijk niet goed met Nikon omgaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding