Hoe maak je een professionele voice-over?

Als je een goede microfoon hebt. Welke software gebruik je dan en wat pas je nog met de software aan om de voice over bij je film optimaal te maken? En hoe moet je je stem laten klinken bij de film, als je een verhaal verteld. Dus je stem moet niet informatief overkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Altijd normaal blijven praten, nooit overdreven gaan doen.
Er is altijd wel een goede vriend of bekende, met een lekkere stem, die hierbij wil helpen ( en als het professioneel is, wij huren altijd een radio verslaggever in. (middagje werk en een paar honderd euro lichter)
Wij nemen het "commentaar" altijd separaat op met Adobe Audition 3.0. met dit programma kun eventueel de stem manupuleren om hem beter te laten overkomen.
Daarna het geheel (in segmenten) met gebruikmaking van een goed video montage programma in voegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitleggen hoe de software werkt gaat hier te ver, dat is een studie op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je niet geheel? Je kunt aanpassingen maken welke vanzelfsprekend altijd anders worden, dat is dan toch ook de bedoeling (anders hoef je het niet aan te passen) b.v. frequentie gebied corrigeren, wat dynamiek aanpassen en/of het gehele stembeeld aanpassen. Het is een gek voorbeeld, maar je zou er desnoods op deze wijze donald duck achter kunnen zetten (extreem voorbeeld). Niet iedereen heeft een geschikte stem en op deze wijze is er veel te manupuleren en zijn in veel gevallen het commentaar beter verstaanbaar te maken.

Andere antwoorden (2)

Voor een goede stem bij een productie te maken komt heel wat kijken. Je hardware materiaal moet goed zijn en natuurlijk de bronstem en akoestiek van de omgeving waarin je spreekt. Over het algemeen geldt dat meer warmte in de stem de verstaanbaarheid minder maakt behalve natuurlijk bij iemand die een heel goede microfoonstem van nature heeft. Het gebied dat warmte aan de stem geeft ligt pakweg tussen 100 en 150 hertz maar pas op met het toevoegen (of minder verwijderen) hou de verstaanbaarheid in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede microfoon is in orde verdere software is alleen nodig voor het aanpassen van het geluid.

wanneer je praat in de microfoon, zorg er dan voor dat je relaxt bent wanneer je praat als je gestrest of nerveus bent word dit altijd terug-gehoord.
ook voor de zekerheid altijd terugluisteren naar wat er is ingesproken (wees kritisch, maar niet te!!).

ook moet je inleven in de rol die je wilt inspreken.
zo zul je merken dat hoe beter je je inleeft hoe realistischer het klinkt.

Dit is de basis, maar probeer ook zelf creatief te zijn door dingen toe te voegen of aan te passen.