Welke oordopjes sluiten je oren helemaal af (Ik rijd vaak langs een 80 km weg)?

2 jaar geleden
in: Audio
1.9K
SentWierda
2 jaar geleden
Geen enkele normale verkeersdeelnemer zal doen wat de vraagsteller kennelijk wel wil doen.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@SentWierda: Ik vroeg me af of de vraagsteller echt bedoelt wat hij/zij vraagt? Je oren helemaal afsluiten, als in: elk geluid blokkeren? En DAN langs een weg gaan rijden (dan rijdt je natuurlijk nog steeds ergens)???? Hoop het niet!
Amadea
2 jaar geleden
Het is volgens Artikel 5 van de Wegenverkeerswet verboden om gevaar te veroorzaken in het verkeer. En volgens Artikel 6 mag je je niet op een manier gedragen dat anderen gewond of gedood kunnen raken. Als je met afgesloten oren (en dus verlies van je normale gehoor) gaat rijden en er ontstaat een ernstig ongeluk, dan zal er een strafrechtelijk onderzoek worden gestart. Gebruik daarom je gezonde verstand en ga niet rijden met zulke oordopjes in!
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Mensen, denk niet te ver. Waar ik op de fiets rij (vandaar dat ik zei LANGS EEN 80 KM WEG) is letterlijk bedoeld voor fietsers. Puur alleen dat ik gewoon niet wil dat ik meer auto's hoor dan mijn muziek. Want mijn volume op 100% zetten is nog veel slechter dan wat jullie hier zeggen!
paulus811
2 jaar geleden
Wil je gewoon oordopjes, of oordopjes om muziek mee te luisteren zonder lawaai van het verkeer?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hoe wil je muziek luisteren met oordoppen in

Antwoorden (2)

“Schuimrubberen oordoppen zorgen voor een algehele demping. Dat betekent dat ze alle geluid dat je oren binnenkomt wegfilteren. Ze dempen ook meer decibel dan oordopjes met een filter. Oordopjes met een filter worden vaak gebruikt om alleen het storende achtergrondgeluid te dempen. Zo bestaan er filteroordopjes die wel het schadelijke randje van de muziek afhalen, maar de muziek zelf blijft hoorbaar. En om te slapen kan je kiezen voor een filteroordopje dat het gesnurk van je partner wel buitensluit, maar het geluid van je wekker of je huilende baby niet. Veel filteroordopjes hebben zelfs een zogenaamd ‘akoestisch filter’, wat betekent dat ze stemgeluid juist wel door blijven laten. Zo kan je gewoon een gesprek voeren met oordoppen in.

Wil je dus zoveel mogelijk geluid dempen, dan kies je best voor een schuimoordopje, terwijl je een filterplug moet hebben als je alleen specifiek geluid buiten wilt sluiten.”
2 jaar geleden
Oordopjes op maat sluiten je oren helemaal af.
Maar er bestaan geen oordopjes die geluid volledig blokkeren. Daar is een goede verklaring voor. Houd je oren maar eens met je vingers heel goed dicht. Hoor je nog iets? Hardere geluiden worden waarschijnlijk aardig wat gedempt. Maar je hoort ze nog wel. Hoe komt dat?
Geluidstrillingen bereiken het trommelvlies via de lucht en de gehoorgang. Dit noem je luchtgeleiding. Ook je schedelbot geeft trillingen door aan het trommelvlies. Dit noem je beengeleiding. Het trommelvlies brengt de trillingen verder het midden- en binnenoor in. Uiteindelijk worden daar signaaltjes naar de hersenen gestuurd. De hersenen zetten die signaaltjes om in geluid. Kortom, oordopjes die al het geluid wegnemen zijn er niet.
Dat is in dit geval maar goed ook: het is in het verkeer belangrijk bellen, toeters en sirenes te blijven horen.