Kun je ervoor zorgen dat je alleen je eigen bluetooth apparaten gebruikt?

Kun je ervoor zorgen dat je alleen je eigen bluetooth apparaten gebruikt? Ik denk na over een bluetooth speaker voor bij mijn laptop, maar is het niet zo dat anderen in de buurt of buren dit apparaat kunnen aansluiten? Kunnen zij mijn apparaat zien? Hoe werkt dat?

2 jaar geleden
in: Audio
8K
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Bij bluetooth op een speaker moet vaak eerst een knop (pairing) worden ingedrukt waarna de verbinding geactiveerd wordt en de speaker zichtbaar wordt op je laptop. In deze tijd moet je op je laptop aangeven dat je met de speaker verbinding wilt maken. Als de laptop eenmaal verbinding heeft zal laptop en speaker voortaan automatisch verbinden mits ze beide aanstaan. De speaker wordt pas weer zichtbaar als nogmaals op de pairing knop wordt gedrukt.

Het beste antwoord

Nee, met een slimme hacker als buur kun je dit niet voorkomen. Maar die zal er niet op uit zijn je speakers te gaan gebruiken.

Bluetooth werkt enkel op korte afstand. De meeste apparaten die zijn voorzien van bluetooth, kunnen binnen tien meter afstand contact leggen met een ander apparaat. In dat opzicht is bluetooth misschien wel veiliger dan internet: een hacker moet zich in de buurt van het apparaat bevinden.
Er zijn allerlei manieren bekend waarop cybercriminelen je bluetooth verbindingen binnendringen. Ze zijn dan in staat je laptop te hacken.

Je kunt verschillende maatregelen nemen om veiliger gebruik te maken van bluetooth. Zo is het verstandig om altijd updates uit te voeren op je apparaten. Die updates bevatten vaak verbeteringen in de beveiliging van het systeem, waardoor je device beter beveiligd is.
Een andere manier voor veiligere bluetooth is door gebruik te maken van de meest recente versie van bluetooth. Versie 4.0 is bijvoorbeeld al beveiligd tegen bluetooth tracking. En vanaf versie 5.0 is nog weer beter beschermd. Een nieuwe versie van bluetooth installeren op een apparaat dat je al in bezit hebt gaat helaas niet, dus heb je een verouderde versie van bluetooth, dan kun je pas bij de aanschaf van een nieuw apparaat gebruikmaken van een nieuwere bluetooth-versie.
Schakel bluetooth alleen in te schakelen als je er gebruik van maakt. Dat voorkomt dat anderen je via bluetooth kunnen volgen of hacken. Ander bijkomend voordeel: het scheelt in accuduur. Bluetooth verbindingen staan namelijk bekend als echte batterijslurpers.
2 jaar geleden
paulus811
2 jaar geleden
De meeste apparaten met BT die ik heb, kun je alleen verbinden als je op het apparaat eerst de BT koppeling activeert door het indrukken van een knop. Daarna is het apparaat niet meer zichtbaar voor bijvoorbeeld telefoons die verbinding willen maken.