Waarom blijft de naald van mijn platenspeler 'skippen'?

Tijdje terug een 2ehands platenspeler gekocht. Het viel me op dat de naald over de plaat heen krast als het weer terug de houder in beweegt. Toen heb ik de balans opnieuw afgesteld (gewoon zoals in de handleiding staat) maar nu skipped de naald over de plaat heen. De antiskating staat gewoon afgesteld naar de naalddruk. Weet iemand waar dit nogmeer aan kan liggen? Ik ben bang dat het misschien aan de naald ligt, maar heb geen idee hoe ik dat zou moeten checken. Het gaat om een technics SL 1900 draaitafel

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Audio
4.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Even ter verduidelijking, het probleem waar ik een oplossing voor zoek is het skippen van de naald, niet het krassen over de plaat

Antwoorden (2)

Het lijkt mij dat je de balans verkeerd hebt ingesteld.
Dat instellen gaat meestal zo: Draai eerst de counterweight zo dat de hele arm mooi horizontaal blijft hangen. De naald mag niet naar beneden zakken of naar boven kiepen.
Daarna draai je de cijferring zodat ie op nul staat.
Check nog een keer of ie nog steeds in balans is.
En draai dan cijferring en gewicht samen naar het aanbevolen gewicht.
Dan zou alles goed moeten gaan.

Ik denk dat je nu alleen de cijferring gedraait hebt en in de veronderstelling bent dat je daarmee ook het gewicht verandert.
3 jaar geleden
Het komt op me over al zou de naalddruk verkeerd zij (te laag) maar het kan ook dat de naald versleten is of de draaitafel niet waterpas staat.