Hoe voorkom ik slechte geluidskwaliteit?

Ik heb een receiver en twee speakers van mijn tante gekregen. Het gaat om de receiver: SONY HCD-H1100 en twee Pioneer S-P5500 (links en rechts). Als ik hierop via PHONO muziek afspeel merk ik dat als ik het geluid van mijn telefoon (het uitgangspunt) zacht zet en het geluid van de receiver hard zet dat de geluidskwaliteit dan prima is maar als ik het geluid op mijn telefoon hard zet en op de receiver zacht zet ervaar ik veel problemen met de bass die er eigenlijk alleen maar uit komt als een soort van enorme ruis. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?
Alvast bedankt, Christijn Drenth

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Audio
1K

Antwoorden (1)

Ja, pak een andere ingang dan de PHONO.
Een PHONO aansluiting heeft vaak een voorversterkertje. En dat merk je inderdaad. Wanneer je je telefoon hard zet (en dus relatief veel ruis op het signaal zet), wordt deze extra versterkt. En dat hoor je inderdaad.

Mogelijke oplossingen:
- Pak een andere ingang, een line-in zoals een aux, dan de Phono. De Phono-ingang is niet een echte line-in.
- Bij sommige apparaten zit een schakelaar achterop het apparaat een schakelaar om te wisselen tussen Phono en Aux op de Phono ingang. Als deze er is, zet deze om.

Bij het opzoeken van de specs, zie ik dat dit niet om een receiver gaat, maar om een Hifi set. Wellicht dat er andere speakers op gezet zijn, dat kan natuurlijk, maar klopt het typenummer en is het inderdaad een hifi-set?
https://www.google.com/search?q=SONY+HCD-H1100+specs&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjb_a7sxd7sAhUEsKQKHfA8AZgQ_AUoAnoECAQQBA&biw=1536&bih=754&dpr=1.25#imgrc=5DGSkpYPIKnBBM
In dat geval zijn er weinig andere mogelijkheden dan inderdaad dan de telefoon zacht te zetten. De systemen zijn niet optimaal compatible aangezien ze in 1992 nog geen flauw idee hadden dat we een kleine 30 jaar later op deze manier apparatuur zouden aansluiten.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oh ja het is inderdaad een Hi-Fi set, sorry hiervoor.
Thecis
3 jaar geleden
Geeft niets.
Bij een receiver heb je vaak heel veel extra ingangen (zoals KeesWim ook beschrijft). Bij een HiFi set zitten al deze aansluitingen intern en heb je minder mogelijkheden. Daardoor ben je wat beperkter. Vandaar mijn vraag.