Hoe kan je niet geaarde stekkers (apparatuur) op een geaard stopcontact aansluiten (nieuwbouwwoning)?

Ik woon net in een nieuwbouwhuis met allemaal geaarde stopcontacten. Nu merk ik dat ik de tv. decoder, geluidsapparatuur e.d. niet kan aansluiten op het stroom. Hoe los ik dit op ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Audio
15.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het niet toevallig de kinderbeveiliging waar je "doorheen" moet duwen. Dit wil wil eens wat lastiger gaan met kleinere stekkers. En als een stekker geen aarde heeft is het ook niet nodig, deze zijn namelijk dubbel geïsoleerd.

Antwoorden (2)

Er zijn drie mogelijkheden.
1. Alle stekkers eraf knippen en vervangen door stekkers met randaarde. Je moet dan natuurlijk opletten, dat je de twee stroomdraden niet op de randaarde aansluit.
2 Bij en doe-het-zelf-winkel zoeken naar stekkerdozen (zonder randaarde in de stopcontacten) die geschikt zijn voor jouw stekkers . Deze stekkerdozen moeten dan wel een snoer hebben met een randaardestekker.
3. In sommige winkels kan je verloopstekkers kopen die geschikt zijn om in een randaardestopcontact te plaatsen en die zelf dan een normale stekker kunnen hebben.
NB: Als jouw apparatuur platte stekkers heeft kan je ze wél in een geaard stopcontact steken. Alleen de ouderwetse niet geaarde ronde stekkers passen niet.
Toegevoegd op 15 mei 2020 18:30: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben verder gasn zoeken. De decoder kan wel rechtstreeks op het geaarde wandcontact maar niet in de geaarde contactdoos, Dus de aansluitpunten in de contactdoos zijn niet goed lijkt mij.
gvrox
3 jaar geleden
In je NB zeg je eigenlijk het belangrijkste: het zijn zeer waarschijnlijk gewone platte stekkers en zo goed als zeker niet oude ronde stekkers zonder randaarde.+
Je zou andere stekkers kunnen monteren, maar je kunt ook ongeaarde stekkerdozen gebruiken.
jc54
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Ik begrijp de - niet want in essentie is dit een prima oplossing +!