Radio gaat aan bij uitdraaien contact hoe kan dit?

Ik heb mijn nieuwe auto radio aangesloten maar hij gaat pas aan als ik mn contact uitdraai en dan doet hij het zolang mijn sleutel in het contact zit haal ik mn sleutel eruit stopt ie! Weet iemand wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Audio
3.5K

Antwoorden (2)

Het is (bij veel auto's / autoradio's althans) normaal dat de radio geen stroom krijgt tijdens het starten van de auto. Alle energie van de accu is dan even nodig om de auto te laten starten. Vaak geldt dit ook voor verlichting, kan branden op de accu als de auto nog niet gestart is en kan branden als de auto gewoon op de motor loopt, maar tijdens het startproces even niet.

Het is sowieso het beste om de auto altijd maar zo kort mogelijk op contact stand te laten staan. Dus alleen tijdens het starten: sleutel erin, draaien naar contact en gelijk doordraaien om de motor te starten. En dan ook gelijk rijden, dus niet ergens onnodig stil blijven staan met draaiende motor en dus ook niet onnodig de auto op contact laten staan.

Gek genoeg (?) werken bij mijn auto de elektrische ramen juist andersom. Die kan ik niet bedienen als de sleutel in de auto zit, maar wel als de auto op contact staat. En natuurlijk als de motor draait.
4 jaar geleden
Verkeerde voeding gebruikt. De radio moet twee voedingen hebben, één van vóór contact, die is voor het geheugen van de radio, en één ná contact, die laat de radio spelen als je de auto op contact zet.
jc54
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke ik vermoede al dat het iets met de voeding te maken had maar ik dacht dat als de hele en rode omgedraait was de auto radio niks onthoud en hij blijft spelen als je de sleutel uit het contact hebt. Bij mij doet hij niks als ik me sleutel erin doe en ook niks als ik mn motor start maar als mn motor uitzet gaat hij het pas doen