Waarom hoor ik een zoem/brom bij het spelen van mijn platenspeler?

Ik heb een Sansui FR-D25 gekocht. Deze heb ik aangesloten op een Sony audio/video control center (uiteraard via de phono ingang). Vervolgens heb ik hier 2 speakers op aangesloten met audiokabel.

Echter, wanneer ik de platenspeler aanzet, begint er een brom/zoem. Wanneer ik een lp speel, of alleen al de arm richting de plaat beweeg, hoor ik het nog vele malen harder. Dit is zeer storend. Ik heb hem ook op een andere, moderne, speakerset aangesloten, hier hetzelfde probleem. Waar ligt het aan.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Audio
2.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Zit er ook een "los draad" bij de twee connectoren van de pick-up?

Het beste antwoord

Omdat je de aardedraad niet hebt aangesloten of omdat deze afgebroken is.

Er zit een extra draad aan de tulpdraden, het uiteinde heeft een vorkje.
Dat vorkje moet je aan je mengpaneel/mixer of je versterker bevestigen.

Op dit plaatje van is hij slecht te zien:
https://assets.catawiki.nl/assets/2018/9/22/5/9/e/59eb88f5-32cc-452b-8620-22a3f4eaa5e1.jpg

Hier duidelijker (het vorkje tussen de tulpjes)
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/3/4/3/9200000043763430.jpg
===
Op de versterker/mixer zie je meestal naast de phono-ingang een schroefdraaiconnector(?!), met gnd (ground) of een harksymbool.

https://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/1157_6_a447grog.jpg
(linksonder GND)
Toegevoegd op 24 juni 2019 19:59: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo'n simpel iets... Achja, beginnersfout. Ik heb de aardedraad aangesloten en het is opgelost. Ik dank u vriendelijk.