Worden wij steeds door elkaar geschud?

Dit lijkt misschien op een rare vraag, maar het is gebaseerd op een (volgens mijzelf) logische beredenering.

Vandaag de dag zijn er heel veel draadloze technieken, deze technieken werken op een bepaalde frequentie. Een radiografisch bestuurbare auto werkt bijvoorbeeld op 2 - 2,4 GHz. Er worden trillingen verzonden door de lucht die geluid maken op die frequentie. Gezien ons menselijk maar heel beperkt is (20 Hz - 20 KHz. Kunnen wij deze geluiden niet horen. Maar ze zijn er wél.

Gezien er dus eigenlijk geluid wordt verstuurd, en geluid een trilling is. Vraag is mij af of wij, als mens en dier, constant heel snel door elkaar worden geschudt? Denk bijvoorbeeld aan de frequentie van een LED lampje, die knippert ook de hele tijd op ongeveer 50 Hz, maar dat gaat te snel voor het menselijk oog om waar te nemen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
1.9K
gvrox
5 jaar geleden
*radio*grafisch, dat is geen geluid maar elektromagnetische straling.
Reddie
5 jaar geleden
Elektromagnetische straling dus, net als het (zon)licht.
En licht schudt ons niet heen en weer.
TurfGraver
5 jaar geleden
Sterker nog, de atomen in je lijf trillen zelf ook. :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen luchttrillingen (geluid) en elektromagnetische trillingen.
Je kunt bijvoorbeeld 50 Hz wel horen als geluid, maar de 50 Hz van het lichtnet die overal in huis in meer of mindere mate aanwezig is hoor je niet.
Alleen als de elektromagnetische trilling in bijvoorbeeld een goedkope transformator voor fysieke beweging zorgt dan hoor je de brom.

Antwoorden (1)

Door elkaar geschud is overdreven maar minimaal vibreren of vibratie opvangen ja dat doet ons lichaam wel, echter heet het geen vibratie maar straling dat heeft te maken met de hoogte van de frequentie, de trilling is dan voor ons mensen niet voelbaar maar wel aanwezig.
Er zijn ook mensen die lijden aan stralingsziekte en niet kunnen leven in de nabijheid van een zendmast voor telefonie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Er zijn ook mensen die lijden aan stralingsziekte en niet kunnen leven in de nabijheid van een zendmast voor telefonie."
-Klinkt allemaal als geneuzel uit de alternatieve hoek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN
Een zelfde opmerking maakte men ook vroeger over hoogspanningskabels boven de grond, tegenwoordig weten we dat het weldegelijk schadelijk is, er hangt een zogenaamd magnetischveld rondom hoogspanningskabels.
Daarnaast is zenden van signalen niets anders dan het veroorzaken van trillingen van een bepaalde frequentie en als men bij een fm zendmast van een gewoon radiostation niet kunt en mag komen als deze in bedrijf is vanwege de straling moet men idioot zijn als men niet wil geloven dat ook zendmasten van telefonie geen straling afgeven, daar het wattage vele malen lager is is ook de hoeveelheid straling minder maar als leek kan jij niet bepalen of er iemand ziek van kan worden (wat intussen wel al erkend wordt) of niet.
LeonardN
5 jaar geleden
Als leek hoef ik dan ook helemaal niets te bepalen. Enige wat ik nodig heb zijn bronnen van wetenschappers die onomstotelijk bewezen hebben dat het schadelijk is. Voor hoogspanningslijnen is het volgens mij ook niet echt bewezen, wellicht statistisch/correlatie. Als je wat kan bronnen kan je je antwoord wellicht wat sterker maken, nu is het niks waard.