Waarom is men overgegaan van phono naar line voor audiosignalen?

Waarom heeft men CD-spelers en tapedecks ook niet met phono uitgerust. Of waarom is men later(jaren 80/90) niet platenspelers ook met lijnuitgang uit gaan brengen (ja ik weet dat er vandaag de dag er ook lijnuitgang platenspelers zijn).

Heeft dit een technische, economische of praktische overweging?

5 jaar geleden
in: Audio
3.7K

Antwoorden (2)

CD-spelers en tapedecks hebben geen phono voorversterker nodig. Het signaal dat eruit komt is al sterk genoeg om direct naar de voorversterker en eindversterker te sturen.
Een platenspeler geeft maar een heel zwak signaaltje af en moet via een phono voorversterker naar voorversterker en eindversterker.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Mijn vraag is dan dus. Waarom is men toen niet (jaren 80 ofzo), voorversterkers in gaan bouwen in platenspelers?
grasmaaier
5 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig heel veel platenspelers met een ingebouwde voorversterker te koop. En dat is omdat de versterkers vandaag de dag vaak geen phono voorversterker meer hebben. In de jaren 80 of eerder was een ingebouwde voorversterker in een platenspeler niet nodig omdat de versterkers allemaal een phono ingang hadden.
LeonardN
5 jaar geleden
Ok, ok. Maar stel dat de EU in de jaren '80 al zich kon mengen in deze (zoals ze gedaan hebben met de microUSB-standaard voor smartphones). Als er toen een politicus zo snugger was geweest dat deze had afgedwongen dat vanaf toen alle platenspelerfabrikanten de voorversterker in de platenspeler moesten bouwen en deze te verbieden in versterkers. Dan had dat toch enorm veel overbodige voorversterkers in versterkers en later DJ-mixers gescheeld. (Mensen met oude spelers gewoon een los kastje kopen natuurlijk). Of zeg ik dan wat onsnuggers?!
escape
5 jaar geleden
Het signaal dat uit een element van een platenspeler komt is niet alleen veel lager van niveau. Het signaal moet ook ernstig veranderd worden. In een platengroef kun je niet veel lage tonen stoppen en dat moet worden gecompenseerd.
Lees: https://nl.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
grasmaaier
5 jaar geleden
Volgens mij heb je dan juist meer overbodige voorverversterkers want een platenspeler gaat sneller stuk of word eerder vervangen dan een versterker.
In begin jaren tachtig voor de uitvinding van de cd-speler was een phono-ingang op een versterker geen overbodige luxe want toen draaide iedereen nog elpees.
TurfGraver
5 jaar geleden
Bij aansluiten van verschillende apparaten moet rekening gehouden moeten worden met signaal sterkte, impedantie en (in geval van vinyl) eventueel frequentie correctie. Tegenwoordig hebben we met digitaal ook met verschil protocolen te maken :-).
LeonardN
5 jaar geleden
@Turfgraver Dat snap ik. Maar mijn hoofd denkt altijd in een "perfecte wereld"-situatie vs de echte wereld. In een perfectere wereld zou je elke analoog audio apparaat op dezelfde aansluiting moeten kunnen aansluiten. Dit is niet het geval. Soms is dit uit een commercieel oogpunt (propriëtaire aansluitingen kan op verdiend worden), maar hier heb ik het gevoel dat de non-conformiteit technisch is en historisch goed verklaarbaar.
Een phono-aansluiting is speciaal ingericht om een pick-up element rechtstreeks op de versterker aan te sluiten.
Omdat het geluid op grammofoonplaten met versterkte hoge tonen en verzwakt laag wordt opgenomen zal de phono-ingang dit moeten corrigeren, de z.g.n. RIAA-correctie.
Een element geeft relatief weinig signaal af zodat de phono-ingang ook gevoeliger is voor stoorsignalen zoals brom.
Een line-ingang verwacht meer signaal (150 mV i.p.v. 5 mV) en heeft geen tooncorrectie omdat de aan te sluiten apparaten een rechte geluidskarakteristiek behoren te hebben.
Tot de 80-jaren was de constructie van grammofoons simpel: een elektromotor voor het plateau en het pick-up element rechtstreeks bedraad.
Voor een RIAA-voorversterker met een aparte gelijkspanningsvoeding zou de grammofoon gecompliceerder worden.
Het is historisch zo gegroeid omdat nog vroeger transistoren nog niet toegepast werden en de versterker (of radio met phono-ingang) met buizen uitgevoerd werd.
Toegevoegd op 01 juni 2018 20:41: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Ah, bedankt voor de toevoeging, dat is meer het type antwoord wat ik zoek. Kan je, als je wil iets meer uitdiepen wat buizen en transistoren hiermee van doen hebben? "Voor een RIAA-voorversterker met een aparte gelijkspanningsvoeding zou de grammofoon gecompliceerder worden."
Wacht... een platenspeler is een volledig wisselspanningsapparaat... ?! Of bedoel je dat er dan 2 voedingen of een voeding met meerdere waardes ingeboud had moeten worden? Dan nog even, had een buizenversterker GEEN voorversterker nodig, of begrijp ik je nu even verkeerd. Hoe dan ook een plus.
grasmaaier
5 jaar geleden
Vroeger toen de transistor nog niet was uitgevonden werden versterkers gemaakt met buizen. En die dingen zijn nogal groot en worden heet dus is het niet erg praktisch om die in een platenspeler te proppen.