Op hoeveel geluidsstreepjes mag je macbook staan voor geen gehoorsschade?

er wordt altijd gezegd, maximaal 80 decibel(ofzo), maar dat kan ik niet opmeten. Op hoeveel streepjes mag het geluid van je laptop dan staan, als je gewoon een normaal liedje luistert?

Toegevoegd na 31 seconden:
voor geen gehoorbeschadiging

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
2.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Niet alleen hoe luid maar ook hoe lang bepaald of je gehoorbeschadiging krijgt.
Wees wijs en gebruik je verstand.
Overigens, niet de streepjes op je computer bepalen hoe luid het is, dit zal ook van de hoofdtelefoon afhangen.
paulus811
6 jaar geleden
Met de inimini speakertjes in een Macbook zal het wel meevallen met de gehoorschade.
TurfGraver
6 jaar geleden
Met de ingebouwde speakers gaat het je inderdaad niet gauw lukken om gehoor schade op te lopen. :D

Antwoorden (1)

Als je op een gemiddelde of gebruikelijke afstand zit van een macbook(pro), (zeg rond de 80 cm tussen de speaker en je oren, dan is het onmogelijk om een geluidsniveau te produceren met de ingebouwde speakers van een macbook. Ik heb het net gemeten met een normaal liedje op youtube en ik kom op een gemiddelde waarde van 71dB(a) gemeten op 70 cm afstand, met t=60sec. (ik heb een gekalibreerde audiometer thuis liggen, die ik voor mijn werk gebruik, dus niet met een smartphone gemeten).

Voor de volledigheid, de ARBO heeft een richtlijn opgesteld waarin wordt aangegeven hoeveel geluidsniveau een persoon aankan voordat er gehoorschade ontstaat. Dit is een verhouding tussen de luidheid en de lengte van het lawaai. De stelregel is dat een verhoging van 3dB(a) het lawaai nog maar de helft van de tijd te horen mag zijn.
Voorbeeld: 80 dB(a) is veilig om 8 uur lang in te werken.
83dB(a) is nog maar 4 uur lang veilig
86dB(a) is nog maar 2 uur lang veilig
89dB(a) is nog maar 1 uur lang veilig
etc...
Dus al zou u 1 muzieknummer van zeg 2 a 3 minuten op 90 dB(a) zou luisteren, zou dit nog niet meteen sprake zijn van onherstelbare schade. Pas als je dit langer dan een uur zou doen wordt dit een probleem.