Kan iemand mij assistentie bieden bij het aansluiten van een receiver op mijn computer?

Ik probeer voor het eerst een receiver met 5.1 speakerset op mijn computer aan te sluiten, en ik kom er niet helemaal uit. Het betreft een Harman Kardon HKTS 9BQ speakerset en een Yamaha HTR-3069 (RX-V381) receiver. Mijn pc heeft een Asus Z170 Pro Gaming motherboard. Ik heb vernomen dat niet alle nodige bekabeling is bijgeleverd. Kan iemand mij vertellen welke ik nog nodig heb, en kan iemand verifiëren dat ik de bekabeling tot nu toe juist heb aangesloten? Zie bijgevoegde foto's van de achterkant van de subwoofer en receiver.
Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 3 minuten:
De vijf speakers zijn hoogstwaarschijnlijk juist aangesloten. Mijn vraag is of de paarse, waar een zwarte kabel aan vast zit die nu nergens in zit, juist is aangesloten, en welke kabels ik nog nodig heb (vanuit de receiver). In ieder geval een HDMI (linksboven), maar welke van de gele, witte, rode en oranje uitgangen moet ik nog gebruiken en wat heb ik ervoor nodig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
3.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De foto's zijn voor jullie nog niet meteen zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eenmaal zichtbaar zijn de foto's geroteerd merk ik, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+GV Duidelijk gesteld, met foto's en aangegeven welke hardware je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jammer dat de foto's zelf minder duidelijk zijn :P
Bedankt voor je positieve reactie!

Het beste antwoord

Als je 5.1 surround geluid wil hebben zal je of HDMI moeten gebruiken of de Optical aansluiting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Paars zit prima de rest ziet er ook prima uit (spreekt ook voor zich qua benaming en/of kleuren).

Toegevoegd na 5 minuten:
https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/JIM9ojJyz4lZRy4k/img/manuals_GamingNetworking.png

Onder zwart en links van roze zit een optische uit. Die aansluiten op de optische in. Daarna je geluidskaartsoftware/driver aanpassen.
Afspeelapparaten>Optical/Digital out...(zoiets)

Je kan vanwege de beperkte ingangen van je 5.1 surround receiver niet via analoge tulp gebruik maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of de sub goed ingesteld staat kan ik niet lezen/zien.

Toegevoegd na 29 minuten:
Wel de HDMI in gebruiken (kan gewoon 1 zijn). Niet de uitgang (daar moet een TV op monitor op). Als je altijd je versterker zou gebruiken zou je je 1e monitor er op aan kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb alleen de paarse (LFE) kabel in de sub gedaan (en in de receiver), verder heb ik daar nog niet aan gezeten. Naast die LFE uitgang zit een rode uitgang R en gele uitgang L, boven de rode staat Ext. Trigger Input 3-30V AC/DC, waar links een gat bevind. Hoeft hier niks mee te gebeuren?
En ik kan dus een HDMI aanschaffen, en hoef dan verder niks met de optische aansluitingen te doen?
Bedankt voor de hulp!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HDMI kan ook. Is wat vreemd omdat je normaal daarmee een videoverbinding opzet. Het kan wel natuurlijk. Je kan daarna ook een TV erop aansluiten als 2de scherm (zo heb ik het hier zelf ook, PC naar monitor en naar 5.1-receiver naar TV.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb een optical kabel besteld en aangesloten, en alles werkt perfect. Bedankt!