kan ik 2 versterkers aansluiten op 1 paar boxen?

ik wil mijn draaitafel laten lopen over een buizenversterker.
Mijn cd speler gaat over mijn Marantz receiver.
Ik heb 1 paar boxen.
Kan ik gewoon dus beide versterkers verbinden met mijn boxen???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
10.1K

Antwoorden (5)

Het is natuurlijk wel mogelijk maar absoluut niet aan te raden. De uitgang van de versterker die je op dat moment gebruikt staat dan tegelijk met de speaker aangesloten op de uitgang van de andere versterker. Deze uitgang heeft een veel lagere impedantie dan de 4 of 8 ohm van de speaker. Je stuurt dus bijna alle vermogen naar die uitgang in plaats van de speaker.
Het zou op deze manier beide versterkers kunnen beschadigen doordat de belasting voor de ene versterker te zwaar is en de andere versterker geen uitwendig toegevoerde stromen verdraagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is zeker mogelijk, maar niet in de situatie zoals jij schetst. Er moet een schakeling komt die tussen de versterkers schakelt, denk hierbij aan een wisselschakelaar/schakeling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Zou een buizen versterker ook niet onbelast laten...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Zou een buizen versterker ook niet onbelast laten" Nee, lijkt mij ook niet gezond voor die buizen, maar daar moet je dus in de schakeling rekening meer houden dat er iets van ballast weerstand komt over de ongebruikte versterker....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een meer polige schakelaar of wat relais is er redelijk eenvoudig een schakeling te maken die de buizenversterker van de stroom afhaalt als deze niet aan de speakers hangt.
Eventueel met vertragingen en alles. (geen idee wat er precies nodig is bij een buizenversterker. (deels) Handmatig is eenvoudiger..
Technisch gezien is dat mogelijk, maar ...
Geluid is een trilling van de lucht.
Een versterker zorgt er voor door de conus van de luidspreker heen en weer te bewegen dat de lucht in trilling wordt gebracht.
Als de ene versterker de conus naar voren wil duwen en de andere de conus naar achteren wil duwen, dan ontstaat er dus een conflict. Dat gaat dus mis.
En het is mij niet duidelijk waarom je dat zou willen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is vergelijkbaar met de situatie tijdens touwtrekken. De ene groep trekt naar links, de andere groep naar rechts.
De uitkomst is onvoorspelbaar, maar meestal eindigt één groep rollebollend over de grond. Kortom, crash.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Los van impedantie probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En OP zegt niets over gelijktijdig muziek spelen dat is een aanname. Leuk verhaal van de conus maar daar loopt je theorie ook een beetje mank want elektriciteit neemt de weg van de minste weerstand en gaat dus liever via de andere versterker dan dat het door de spoel wil, dus die tegenwerking is niet zoals jij schetst.
Reddie
6 jaar geleden
@RoqueTrader, natuurlijk klopt het wat je zegt, maar vraagsteller weet kennelijk niet wat geluis is, laat staan dat hij verstand heeft van elektronica.
Daarom leg ik uit wat geluid is, en schets ik het mechanische probleem, in de hoop dat hij een beetje begrijpt waarom het onzin is wat hij wil.
TurfGraver
6 jaar geleden
Hoe denk je dat het klinkt als je het door een mixer haalt? Resultaat is de som van.
Er gaat (in geluid) niks mis.
;-)
Het is niet mogelijk.
Je wilt 2 verschillende versterkers gebruiken om een betere kwaliteit te behalen, dan moet je geen versterkeres aan elkaar koppellen. Doe je het wel, dan is kans groot dat een of beide verrsterkers, defect raken en het geluid zal veel slechter worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het is niet mogelijk.
Je wilt 2 verschillende versterkers gebruiken om een betere kwaliteit te behalen" Huh? dat lees ik nergens, maar staaf je antwoord een met bewijs dat het niet kan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb hier een plaatje wat zegt dat het wel kan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/4d/Parallel_amp.GIF/220px-Parallel_amp.GIF + een begeleidend schrijven. https://en.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifiers Ik ben erg benieuwd waar jij mee op de proppen komt om je flauwekulletjes te onderbouwen...
Versterkers kun je parallel zetten maar dan moeten ze wel allebei het zelfde signaal krijgen dus niet de een een cd speler en de andere een tuner of zo. De versterkers moeten om het goed te laten werken van hetzelfde type en vermogen zijn. Dus het antwoord op jouw vraag is dat het niet gaat.