wat is beter, oordopjes of een koptelefoon?

oordopjes zijn handiger omdat ze makkelijker mee zijn te nemen, maar wat is beter voor de oren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
11.1K

Antwoorden (3)

Oordopjes is een hoog volume bijna direct op je trommelvliezen dus is altijd schadelijker dan een koptelefoon
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oortjes zorgen voor een groter geluidsniveau aan het trommelvlies omdat zij dieper in het oor zitten en dus dichter bij het trommelvlies. Bij een koptelefoon is de afstand tussen de luidspreker en het trommelvlies groter.
De klank van een koptelefoon is ook veel mooier en beter voor je oren! Je krijgt alle toonhoogtes gelijk door, terwijl je bij oortjes vooral de hoge tonen hoort. En die zijn net schadelijker voor je oren.
Afhankelijk van het type koptelefoon heb je meer contact met de buitenwereld, wat het luisteren naar muziek veiliger maakt in het verkeer, op straat en in geval van nood.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, een site, dus 'bronnen'. Er staat meer onzin op sites dan zinnige info. Oordopjes geven harder geluid, ja als je ze te hard zet. Volgens de logica van die Belg kun je dus nog beter een meter voor een speakerbox op Pinkpop gaan staan, want dat is weer een stuk verder van je trommelvlies dan de membraan een koptelefoon. Of hij kan de volumeknop niet vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O, nog een misverstand: oordopjes geven alleen hoge tonen en klinken beroerd, en bij koptelefoons is beter. Daar denken heel wat klanten van Bose, Sennheiser anders over, als ze tussen de €200 en 300 neertellen voor oordopjes. En nog een boel kopers van Sony- Samsung en andere merken. En minder bekende, zoals deze: https://www.cnet.com/products/shure-se535-clear/review/
Bij goed gebruik maakt dat niet uit. Geluid te hard zetten kan met beide. Oordopjes schadelijker noemen is zoiets als goedkope whisky schadelijker noemen dan dure: van die goedkope "ga je teveel drinken". Idem voor sterke wiet, die mag al niet verkocht worden. Gevolg: meer schadelijke stoffen, meer kans op longkanker enz. Volgens dat soort lui zou je best oordopjes kunnen nemen, als ze maar slecht gaan klinken bij een hoog volume. Maar nu serieus: Geluid wordt vaak zo hard gezet om het omgevingsgeluid te overstemmen. Dat kan anders: afsluiten, noise cancelling (anti-geluid) en liefst beide.

Een niet afsluitend setje oordopjes of koptelefoon is niet verantwoord te gebruiken voor muziek in (bijna alle) openbaar vervoer. Ze staan bijna altijd ongezond hard. Noise cancelling hoofdtelefoons (vanaf een euro of 50), deels omdat het niet in goedkope troep van twee tientjes ingebouwd wordt. Laat je niet gek maken door prijzen van de meeste modellen (al gauw tegen de € 300) dat is om dezelfde reden: het wordt vooral verkocht aan mensen die sowieso al de duurdere modellen kopen.
Oordopjes met noise cancelling: ongeveer hetzelfde verhaal, weinig keuze in de lage prijzen. Maar toch: vanaf 45 euro begint het, ik zag er een paar bij CoolBlue. Bijna niet goedkoper dan een koptelefoon, maar dat zal wel veranderen: ze bestaan nog niet zo lang. En het actieve deel (de elektronica) is in principe gelijk. Dat deel wordt gellukkig snel beter en betaalbaarder.

https://www.hoofdtelefoonstore.nl/category/7532/noise-cancelling-koptelefoons-oordopjes.html

Op die site lees ik ook " De noise cancelling functie filtert tot 90% van de omgevingsgeluiden uit", bijzonder onwaarschijnlijk. Of flauw omdat ze een toongenerator in een stille ruimte als lawaai gekozen hebben. Maar "tot" zegt toch al niets over de praktijk. Ze bedoelen waarschijnlijk in combinatie met afsluiten. Ook dan haal je bij lange na geen 90% in de praktijk. Toch maakt dat filteren het verschil tussen wel of niet in het OV naar muziek kunnnen uisteren zonder gehoorschade op te lopen. En je kunt die dingen ook gebruiken onder er iets op aan te sluiten.