Wat is het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
25K

Het beste antwoord

Analoog is traploos, digitaal niet.

Oftewel
Analoog signaal van 0 tot 3 volt kan alle mogelijke tussenliggende waarden aannemen. 0.1 of 2.0005 of 2.15698715462518

Digitaal signaal van 0 tot 3 volt kan dat niet. Die heeft voorgedefinieerde stapjes. Bijvoorbeeld 0, 0.5, 1, 1.5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een analoog signaal bevat spanninkjes die de vorm volgen van het materiaal dat je wilt afspelen.
Een digitaal signaal bestaat uit enen en nullen en beschrijft het signaal op een ingewikkelde manier. Het moet eerst gecodeerd worden en daarna gedecodeerd om het signaal eruit te halen. De laatste manier is veel beter verliesloos te transporteren en te kopiëren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie deze link http://www.encyclo.nl/begrip/digitaal%20signaal digitaal signaal
signaal dat in een numeriek gekwantificeerde vorm de waarde weergeeft van een fysische grootheid(1); een signaal waarvan de waarden niet continu variabel, maar door intervallen van elkaar gescheiden zijn(2).
AWM
13 jaar geleden
Dus? In die gekwantificeerde, dus gecodeerde vorm, bevat het signaal louter nullen en enen, en is er geen directe relatie tot het oorspronkelijk signaal. Totdat je het weer decodeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja... mee eens. Ik probeer aan te geven dat beide antwoorden juist zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@antwoordman: Je antwoord is veel te nauw. Je lijkt je te beperken tot binaire digitale data en data in de vorm van data die je af kan spelen. Digitaal is niet per se binair en analoge/digitale signalen hebben niet per se alleen betrekking op data die af te spelen is.
AWM
13 jaar geleden
Digitaal signaal bestaat altijd uit enen en nullen, dus is je protest zinloos. Ik gebruik het woord 'binair' niet eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ben je weer lekker 'onfeilbaar' eigenwijs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital#Historical_digital_systems Specifiek: Morse Code.
AWM
13 jaar geleden
Wat wil je nu precies aantonen? Dat morseseinen ook digitaal zijn? Ja, van harte. De analoge boodschap wordt gecodeerd en weer gedecodeerd om hem weer leesbaar te maken. Dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil aantonen dat een digitaal signaal niet per se binair (= nullen en enen) hoeft te zijn. Morse code is een digitaal signaal dat meerdere staten heeft dan alleen 0 en 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of zal ik het voor de zekerheid maar gewoon quoten: Morse code uses six digital states—dot, dash, intra-character gap (between each dot or dash), short gap (between each letter), medium gap (between words), and long gap (between sentences)—to send messages via a variety of potential carriers such as electricity or light, for example using an electrical telegraph or a flashing light.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 'staten' bedoelde ik natuurlijk toestanden.
AWM
13 jaar geleden
Onzin. Het bestaat uit nullen en enen. Een dot is een één. Een dash zijn drie enen. Een shirt gap is een nul.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsjezus. Jij bent echt onmogelijk eigenwijs he? Blijf jij lekker in je eigen waanwereld leven joh, alsof het computertijdperk het enige tijdperk is waarin digitale signalen bestaan.
AWM
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat ik zoiets gezegd heb. Je probeert me voortdurend dingen in de mond te leggen die ik niet beweerd heb. Veel sukses daarbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrienden... laten wij ons aller met respect blijven behandelen.. Dat de meest wijze het eerst zwijge..
AWM
13 jaar geleden
Daar zit wat in, wisl. Ook in de digitale wereld kunnen de enen niet zonder de nullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okey, fair enough. Die conclusie trok ik omdat je erg gefixeerd lijkt te zijn op het eentjes en nulletjes verhaal. Maar een digitaal signaal is niet per definitie binair. Je eentjes en nulletjes verhaal over morse code is echt je reinste onzin. Dat zie je zelf toch wel in hopelijk? Misschien dat dat signaal *tegenwoordig* als dusdanig gerepresenteerd wordt, indien het met behulp van computers wordt verzonden. Maar als, ik zeg maar wat, een soldaat bijvoorbeeld ergens met een zaklamp morse code communiceert, omdat hij geen beschikking heeft over een apparaat, dan is dat een digitaal signaal, dat niet binair is. En nee, het is dan ook geen analoog signaal, mocht je dat denken.
AWM
13 jaar geleden
Ok. Ik zal het nog een keer uitleggen. IK HEB NERGENS HET WOORD "BINAIR" GENOEMD, GEBRUIKT OF ZELFS AAN GERELATEERD.
Kun je nu ophouden met je ongelofelijke gezeik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enen en nullen IS BINAIR. Leer maar eens wat tegenspraak te dulden eigenwijze drol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij de herhaling van de vorige uitzending.. Oproep aan de meest wijze... laten we zwijgen.. en ons oor op ons kussen gaan leggen om enige rust te mogen bekomen.. Adem in..
Adem uit..
En in..
En uit.. goed zo.. good night!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Antwoordman en Fireeyedboy, lekker geslapen? Ik wel!
AWM
13 jaar geleden
@wisl:Heerlijk. Ik en ik ga voortaan trollen mijden.
Een analoog signaal kan ontelbaar veel waarden aannemen; een digitaal signaal niet. Een digitaal signaal is 'aftelbaar' (digitus=vinger). In hoeveel niveaus je een digitaal signaal opdeelt, is een kwestie van afspraak. Voorbeeld: je kunt muziek digitaal bemonsteren (samplen) op 128Kb of op 256Kb of op willekeurige andere waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een digitaal signaal kan maar 2 waarden aannemen nl. '1' of '0'. In de gangbare electronica wordt een waarde van 5 Volt als een '1' gelezen en 0 Volt als een '0'

Een analoog signaal heeft geen grenzen en kan dus alle waarden daartussen en erboven zijn.

Op een tijdsas uitgezet ziet een analoog signaal dat bijv elke seconde verandert eruit als een mooie sinus. Een digitaal signaal dat bijv elke seconde verandert ziet eruit als een blokpuls.

Zo kun je met een digitaal signaal door een combinatie van enen en nullen een getal weergeven in het binaire talstelsel. Bijv. "1101" is omgerekend in het decimale talstelsel 13.

Zo werken computers dus ook globaal gezien.

Toegevoegd na 19 minuten:
Oja, zo'n eentje of nulletje in een binair getal noemt men een bitje. 8 bits is een byte (kun je uitrekenen hoeveel bits je harde schijf is).