Irritant geluid uit mijn boxen vanuit de computer, moet de verhuurder dit probleem oplossen?

Ik woon in een huurhuis, nu staat mijn computer op zolder (de stopcontacten zaten al in het huis, zelf niks toegevoegd enkel internet verbinding naar boven getrokken).

Nu merk ik dat wanneer ik mijn computer aansluit op de stopcontacten op zolder een irritant geluid uit mijn boxen komen die aangesloten is op het moederbord door middel van 5.1 audio (jacks). <-- weet ook niet in hoeverre het gevaarlijk is.

Ik heb de pc ook beneden getest en daar heb ik het probleem niet. Kan ik gewoon de huurbaas bellen en moeten zei dit probleem dan oplossen? (ik zit bij centrada)

Het is voor mij helaas niet mogelijk om de pc beneden neer te zetten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
1.2K
Amadea
7 jaar geleden
De verhuurder is toch niet verantwoordelijk voor door jouzelf aangelegde slechte verbindingen?
BarendV
7 jaar geleden
Zoemend geluid? Heb je de stekker al eens omgedraaid?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Hoe bedoel je? ik heb de stopcontacten niet aangelegd? enkel internet naar boven getrokken maar dat zal het probleem niet zijn lijkt me. @BarendV Maakt dat veel uit dan? ik stop een stekker altijd in het stopcontact met de snoer naar beneden, zodat er geen breuken erin kan ontstaan.
BarendV
7 jaar geleden
Het kan wat uitmaken als de fasedraad (plus) en nuldraad (min) overeenkomt met de fase in de draad die naar je apparaat gaat. Eventueel tussenliggende verlengsnoeren ook testen door ze om te draaien.
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat voor geluid?
Brom (als het dat is) kan ook via de aarding komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op zolder zit de versterker van de boxen op hetzelfde stopcontact als de pc ?

Antwoorden (1)

Het klinkt als vermoedelijk een 50 hertz-brom ; dat zou kunnen komen doordat ze stopcontacten geen randaarde hebben, en DAT mag je eigenlijk anno 2016 eigenlijk wel redelijkerwijs verwachten.

Als het dus inderdaad ongeaarde stopcontacten betreft op zolder, kun je zeker de huisbaas vragen deze te laten vervangen en het huis dus "up to date" te brengen. weigert hij dat, dan kun je altijd nog besluiten zelf met een lange verlengkabel een geaard stopcontact te verlengen tot op je zolderkamer. Niet de fraaiste oplossing, wel een stuk veiliger.

(Je kunt op die manier trouwens ook TESTEN of dat inderdaad de oorzaak is en het gebrom op die manier wegblijft).

Toegevoegd na 3 minuten:
Let wel ; de verhuurder is niet VERPLICHT je huis van andere dan de voor levensonderhoud noodzakelijke (in de keuken en badkamer dus) randaarde-stopcontacten te voorzien. Weigeren is dus zeker een optie, en vermoedelijk zijn voorkeur.

Zie bijv. http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/overig/vraag/345563/verhuurder-woningbouw-verplicht-gratis-stopcontacten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik heb het zeg maar al getest door me computer beneden neer te zetten. Maar volgens mij is het stopcontact gewoon geaard (niet veel verstand van) deze hangen bij mij op zolder (wel irritant geluid):
https://www.conrad.nl/nl/gao-inzet-stopcontact-met-randaarde-nova-opbouw-wit-0327-625033.html deze hangen bij mij in de woonkamer (geen irritant geluid):
https://www.google.nl/search?q=stopcontact+maakt+raar+geluid&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjT5MCt1aDOAhULnRoKHc5nD4gQ_AUICSgC&biw=1680&bih=949#tbm=isch&q=stopcontact&imgrc=_5TMGQy4ZGVaUM%3A volgens mij is die van de woonkamer toch juist niet geaard?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het toch even uitproberen met een flink verlengsnoer ; er kunnen wel randaardestopcontacten op geschroefd zijn, maar dat is geen garantie dat de leidingen naar die stopcontacten TOE zijn uitgerust met randaarde, zeker niet bij een huis van die leeftijd. Of draai ze even los en kijk of alle drie (bruin, blauw EN geel/groen zijn aangebracht. Mist die laatste, dan weet je genoeg.