wat is het verschil tussen stereo en surround; en zijn er kwaliteitsverschilen?

hoe zit dat bij bluetooth speakers

Toegevoegd na 1 dag:
en hoe zit dat bij bluetooth speakers, is dat surround of stereo? of gewoon mono?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
11K
Thecis
8 jaar geleden
Bluetooth is een manier van draadloos communiceren. Dus dat kan zowel mono zijn (voor headsetjes van telefoons), als stereo zijn (voor stereo speakers als surround

Het beste antwoord

Bij stereo komt het geluid vanuit 2 speakers: Links en Rechts.

Het "opvolgsysteem" was Dolby pro Logic. (van het bedrijf Dolby).
Dit systeem hanteerde 5 speakers. 2 stereo speakers van "normaal vermogen" en 3 andere speakers met een lager vermogen: een front speaker zodat geluid recht van voren kwam en 2 rearspeakers die zorgden voor het geluid van achter. Echter waren de 2 front speakers (dus de links, rechts van voren) nog steeds de meest belangrijke.

Dus volgende stap was Dolby Surround, vaak ook met 5.1 aangeduid. 5 apart aangestuurde speakerkanalen van gelijk (of nagenoeg gelijk) vermogen en een 6 subwoofer kanaal. De 5 speakers zijn dan linksvoor, midden, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter.
Hiermee creeer je nog beter het idee dat je midden in het geluid zit. Bioscopen hanteren bijvoorbeeld een 7.3 systeem waardoor je dit effect nog beter kan uitbuiten.

Nu heb je ook koptelefoons met surround geluid. Dit is gewoon een stereo koptelefoon waarmee ze een geluidstruuk uithalen om surround geluid te simuleren. Het is het niet echt, maar door slim gebruik van galm en een equalizer kunnen ze dat wel nabootsen (je hersenen "horen" immers ook maar door 2 kanalen en maakt daar een 3D beeld van)

op een rijtje:
stereo = 2 kanalen
surround = 5 + 1 of meer kanalen
Zit er kwaliteitsverschil tussen? Hangt echt af van de speakers. Als je een surroundsetje hebt van 200 euro en gaat dit vergelijken met een stereospeakers van 1200 euro/stuk, heb je grote kans dat de stereo kwaliteit beter is. Maar dat is gewoon verschil in je apparatuur.
Het daadwerkelijk kwaliteitsverschil hangt af van wat je wil. Als je film wil kijken of wil gamen, zou mijn voorkeur uitgaan naar surround. Wil je muziek luisteren / bewerken, zou ik kiezen voor stereo.

Met bluetooth werkt het precies hetzelfde, maar dan draadloos. Bedraad werkt o.h.a. beter en is van hogere kwaliteit, maar als je je bluetooth goed opzet, zou het geen verschil mogen maken.
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord en van mij wel een plus

Andere antwoorden (1)

Stereo is met ene linker- en een rechterspeaker eventueel aangevuld met een basspeaker. Bij surround (=om je heen) zijn er achter je ook nog twee speakers. Ze zijn er in allerlei kwaliteitssoorten, ook de bluetooth.