Hoe kan een kleine luidspreker 60 watt hebben?

Ik heb een subwoofer van 25 watt welke best een diepe bass produceert, maar soms zie ik kleine luidsprekers (bijv. van een 5.1 set) die 60 watt produceren. Hoe kan dit? Ik neem niet aan dat uit zo'n kleine luidspreker meer bass uit kan komen als een subwoofer van 25 watt.
Of heeft het ermee te maken hoe hard ie kan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bas (lage frequenties) zijn makkelijker door een groter (subwoofer) luidspreker dan een kleine (vooral bijvoorbeeld door een tweeter).
Watt geeft het vermogen welke de luidspreker verbruikt aan.
Vaak (als versterker het ook ruim kan leveren) zal hieruit dan ook wel een groter volume komen maar dat wil niet altijd zo zijn.
Misschien wel leuk om te lezen:
http://www.homestudioplugin.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=139&sid=3843327d30bc5de83edc04e199b72721

Het beste antwoord

Ha ProfessorD

veel merken sjoemelen nogal met dit soort cijfers. Er zijn een paar normen voor hoe je het wattage van een speaker moet meten, maar die worden vaak genegeerd. De eerlijkste meting is bij welk wattage de speaker niet meer dan 10% vervorming produceert. Ook vaak wordt een meting gehanteerd die aangeeft bij welk wattage de speaker kapot gaat wanneer je dat er voor langere tijd opzet. Je kunt je voorstellen dat dat een hoger getal oplevert (hij kan immers best een uur staan rammelen met 50% vervorming). Je kunt bij een gemiddeld muzieksignaal ook gaan meten wat de hoogste pieken zijn die hij nog verdraagt, als hij langere tijd aanstaat. En dat levert een NOG hoger getal op. Sommige fabrikanten gaan zelfs zo ver dat ze de PMPO (Peak Music Power Output) opgeven, oftewel het wattage dat hij gedurende een heel korte imuls nog net aankan zonder in rook op te gaan. Bij een speaker die bij een eerlijke meting 10 Watt aankan, levert een PMPO-meting soms wel 1000 Watt op. Kortom: die getallen zijn tamelijk nutteloos (met dank aan de diverse marketing-afdelingen die er opzettelijk een troep van hebben gemaakt).

Hiermee is het verhaal nog niet klaar: het is ook nog eens zo dat het vermogen dat de speaker verbruikt, weinig zegt over de hoeveelheid geluid die hij produceert. De samenhang tussen die twee is namelijk het rendement, dat ongelooflijk kan verschillen tussen twee speakers. Ik heb bij mijn PC twee speakertjes met een rendement van 80 (decibel bij 1 watt, gemeten op een meter afstand). Voor feestjes heb ik andere speakers, met een rendement van 100 (decibel bij 1 watt). Die eerste speakers hebben maar liefst 100 Watt nodig om dezelfde hoeveelheid kabaal te maken als de tweede speakers bij 1 Watt.

En tot slot: je oren interpreteren geluid ook nog op een rare manier. Als er meer vervorming is, 'denkt' je gehoor dat het geluid harder is. Heel erg goede speakers met weinig vervorming kun je veel harder zetten voordat je er last van krijgt dan slechte speakers, doordat je vooral veel last hebt van de vervorming van de slechte speakers.