Wat kan ik doen met deze 16 ohm speaker uitgangen?

Op mijn Sony versterker zitten twee speaker uitgangen van 6 tot 16 ohm (waar dus bewijs van spreken elk soort speaker aan kan) en twee speaker uitgangen waar eigenlijk niks aan kan? Ik heb er veel info over gezocht enzovoort , vooral omdat ik eigenlijk te weinig uitgangen heb voor al mijn speakers waardoor ik die ook graag wil gaan benutten maar het enigste waar ik uiteindelijk op uit kwam is dat je qua speakers gewoon aan het aantal ohm's moet komen. Maar als ik dat doe doen de speakers het maar half en vervormd het geluid (vooral hoge tonen). Iemand die me kan helpen of heb ik dus niks aan die uitgangen? Meer informatie nodig? Laat het me weten. Alvast bedank !

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De SONY TAN N500 (het versterkerdeel voor deze set) levert zijn DIN-vermogen van 2x 40 watt aan 6 ohm. Dat betekent dat je het beste de impedantie of weerstand van de aangesloten luidsprekers best niet onder de 6 ohm moet laten komen. Ik heb het schema er even bij gezocht en daarin is te zien dat de speaker aansluitingen in de versterker parallel geschakeld zijn. Ook de hoofdtelefoon aansluiting zit hierop aangesloten. Je kunt dus alle uitgangen gewoon gebruiken, met andere woorden, het zijn gewoon speaker uitgangen. Om te testen wat er nu mis gaat heb ik een paar vuistregels. 1. Hoe hard kun je de muziek spelen voordat het geluid vervormt? Als het bij laag volume al is probeer dan eens met alleen de koptelefoon. Als dat goed klinkt dan zijn hoogstwaarschijnlijk je speakers defect. Sluit een paar andere boxen aan om zeker te zijn. 2. Is het alleen bij hoog volume, dan wordt de versterker verkeerd belast. Probeer dan eens de boxen in serie aan te sluiten op de versterker. Verbind dan de plus draad (+) van de ene box aan de min draad (-) van de andere box, en stop de de twee overgebleven draden in de plus en min van de versterker. Hier een plaatje: http://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=7016034&postcount=120 Doe dat voor beide kanalen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100