Wat kan ik doen met deze 16 ohm speaker uitgangen?

Op mijn Sony versterker zitten twee speaker uitgangen van 6 tot 16 ohm (waar dus bewijs van spreken elk soort speaker aan kan) en twee speaker uitgangen waar eigenlijk niks aan kan? Ik heb er veel info over gezocht enzovoort , vooral omdat ik eigenlijk te weinig uitgangen heb voor al mijn speakers waardoor ik die ook graag wil gaan benutten maar het enigste waar ik uiteindelijk op uit kwam is dat je qua speakers gewoon aan het aantal ohm's moet komen. Maar als ik dat doe doen de speakers het maar half en vervormd het geluid (vooral hoge tonen). Iemand die me kan helpen of heb ik dus niks aan die uitgangen? Meer informatie nodig? Laat het me weten. Alvast bedank !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En om welk (type) Sony versterker gaat het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sony LBT-N550

Het beste antwoord

De SONY TAN N500 (het versterkerdeel voor deze set) levert zijn DIN-vermogen van 2x 40 watt aan 6 ohm. Dat betekent dat je het beste de impedantie of weerstand van de aangesloten luidsprekers best niet onder de 6 ohm moet laten komen.
Ik heb het schema er even bij gezocht en daarin is te zien dat de speaker aansluitingen in de versterker parallel geschakeld zijn. Ook de hoofdtelefoon aansluiting zit hierop aangesloten. Je kunt dus alle uitgangen gewoon gebruiken, met andere woorden, het zijn gewoon speaker uitgangen.

Om te testen wat er nu mis gaat heb ik een paar vuistregels.
1. Hoe hard kun je de muziek spelen voordat het geluid vervormt?
Als het bij laag volume al is probeer dan eens met alleen de koptelefoon. Als dat goed klinkt dan zijn hoogstwaarschijnlijk je speakers defect. Sluit een paar andere boxen aan om zeker te zijn.
2. Is het alleen bij hoog volume, dan wordt de versterker verkeerd belast. Probeer dan eens de boxen in serie aan te sluiten op de versterker. Verbind dan de plus draad (+) van de ene box aan de min draad (-) van de andere box, en stop de de twee overgebleven draden in de plus en min van de versterker. Hier een plaatje: http://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=7016034&postcount=120
Doe dat voor beide kanalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Serieschakelen lukt om een of andere reden sowieso niet bij mijn speakers, zelfs niet bij de 6-16 ohm poorten, ook al heb ik ze precies aangesloten zoals je zegt. Maar het us niet zo zeer dat het geluid vervormd door een verkeerd vermogen dat word geleverd het lijkt er gewoon op dat de bas het dan niet doet en maar bepaalde stukjes van het liedje worden afgespeeld wat zorgt voor een soort stotter-effect als je begrijpt wat ik bedoel. Zou dit te maken kunnen hebben met dat het geen 'surround speakers' zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens komt er ook alleen 'geluid' uit als alle uitgangen belast worden. Dus zet ik 1 paar boxen parralel of in serie op een uitgang, wat volgens de regel 16 ohm zou moeten worden erop, gebeurd er helemaal niks. Pas als ik de andere uitgang ook bezet komt er iets van 'geluid' uit. En dat is dus dat stotterende geluid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er lijkt een slecht contact te zitten in de bedrading in je versterker, of de koptelefoon omschakelaar (intern) is niet in orde.
Wat hoor je als je een koptelefoon gebruikt?