Kan ik mijn versterker veilig repareren zonder electrocutatie?

Ik heb een drum speaker van een elektronisch drumset.
Een paar maanden is het gedeelte waar de snoeren in gaan de versterker ingezakt. Ik kan hem dus niet meer gebruiken, maar ik wil het graag zelf repareren dmv de kast open te maken en het paneeltje weer omhoog vast te zetten.

Op de versterker staat dat open maken verboden is ivm. schok.
Maar is dat na een paar maanden zonder stroom ook af te raden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Antwoorden (3)

Dat kun je inderdaad veilig doen. De condensatoren zullen wel ontladen zijn.
Mocht je dat veiliger vinden, dan kun je toch nog keukenhandschoenen aantrekken.
En zelfs van 230 Volt ga je niet meteen dood. Eergister nog raakte ik er aan.
Je schrikt behoorlijk. En dat betekent dat je nog niet dood bent.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik onzin wat je hier verteld. Van 220 volt ga je niet meteen dood!!!!!!!!!!
Je hebt gewoon geluk gehad, want voor het zelfde geld, ben je hartstikke dood.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@jumper1960
Van 230V kun je inderdaad dood gaan, maar daarmee is het antwoord nog niet fout. Reddie heeft gelijk dat na een paar maanden zonder stroom (zie vraag) de condensatoren inderdaad inmiddels wel ontladen zullen zijn. Het openen van de kast is dus veilig. +je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ik het enige wat ik moet doen is de kast openmaken en dat paneeltje weer vast te zetten zodat ik de stekkers er weer in en uit kan halen. Het feit dat het hier over of je dood gaat of niet gaat vind ik wel beetje ver gaan is het niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
220 V gelijkspanning of 220 V maakt wel uit. Van 220 V gelijkspanning doet gewoon zeer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@unit: jij vraagt of je hem -veilig- open kunt maken. Logisch dat wij discussiëren of jij er van dood kunt gaan.
Als je er niets van kent moet je er af blijven. Het feit dat je niet weet dat het gevaarlijk is wil zeggen dat je er niets van afweet. Met condensatoren, als ze er inzitten, weet je nooit niet.
Ook het op zijn plaats zetten van het plaatje kan beschadigingen teweegbrengen aan de snoeren, wat dan ook gevaar oplevert
Als de fabrikant daar een waarschuwing geeft, heeft dat zijn nut. Voor de fabrikant kost dat geld om deze waarschuwing te plaatsen en als hij dat niet moet doen dan zal hij dat ook niet doen. mar nu staat het er op en met reden.
Laat dit doen door iemand die op de hoogt is van de zaken
Dus het antwoordt is nee omdat er onzekerheden zijn
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na paar maanden zonder stroom zijn de condensatoren ontladen.
De waarschuwing staat er niet voor niets, maar als je goed op let en de grote condensatoren niet aanraakt of deze eerst ontlaad. Dat doe je door de twee contactpunten even met een schroevendraaier met elkaar verbinden.

Een versterker heeft geen hoog voltage onderdelen zoals een tv.

In mijn ogen is de sticker een waarschuwing en meer juridische van aard.
Hiermee is de fabrikant gedekt.

Het gevaar zit er meer in als de stekker er nog in zit of als deze pas uit staat.