Mijn AUX kabel is afgebroken in mijn autoradio van mijn Peugeot 107. Hoe krijg ik dit eruit? Is een magneet schadelijk, bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
8.7K

Antwoorden (2)

Als het een geintregeerde radio is, dus een geheel met het dashboard, dan wordt dat een moeilijk klusje.
Want om het restant van zo'n AUX stekkertje uit het AUX busje te halen zou je de radio open moeten maken en dan van binnenuit het obstakeltje er uit duwen.

Met een magneet is het niet te doen, het stukje zal te ver weg zitten en heeft een te kleine massa om door de magneet aangetrokken te kunnen worden, als het al een ferromateriaal is.
De meeste plugjes zijn van een niet magnetische legering gemaakt.
Vaak zit het ook nog geklemd in een van de zijcontactjes die in het busje zitten.

Je kan voorzichtig proberen met een dunne rechtgebogen paperclip, waarvan je een uiteinde tot een klein haakje buigt, om het stukje vanaf de voorzijde eruit te peuren maar dat zal schade aan het AUX busje kunnen opleveren.

En anders een Peugeot garage vragen of zij het voor je op kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak zijn deze plugjes hol van binnen. Je kunt het smalste conische freesje van een dremelsetje gebruiken om grip de krijgen en het restant eruit te halen. Zeker niet gaan boren, want dan maak je alles kapot en komt er metaalslijpsel in de radio terecht, welke kort sluiting kan veroorzaken.
Of met een klein boortje van 1 of 1,5 mm en deze voorzichtig erin draaien en trekken geef ik je ook een goede kans. Hier ook niet boren met een boormachine, maar met de hand erin draaien.
Laatste optie is iemand die goed thuis is in elektronica en de radio kan openmaken ernaar laten kijken en de plug er van binnenuit uitduwen of de aansluiting vervangen.