Hoe kan ik het beste een versterker van stroom voorzien in de kofferbak?

Ik heb een grote subwoofer gekregen van mijn buurjongen. Nu wil ik deze binnen kort aan gaan sluiten op de nog te kopen versterker.
Ik wil graag op een veilige manier de versterker aansluiten.
Als iemand een aansluit schema heeft zou dat ook helpen.

Ik heb een Ford Mondeo sedan uit '93.

Toegevoegd na 1 dag:
Is het wel veilig om de versterker onder stroom te laten staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
2.9K
paulus811
10 jaar geleden
Aan de versterker zit een (meestal blauwe) schakeldraad die je aan de radio verbindt. Als de radio aan gaat, zorgt een stroompje ervoor dat ook de versterker wordt ingeschakeld (en uitgeschakeld als je de boel weer uitzet uiteraard)

Het beste antwoord

Vaak zit er in de doos bij een nieuwe versterker wel een aansluitschema.
De mijne heb ik direct op de accu, met de zekering onder de motorkap. Je kan m ook in de zekeringenkast van je auto inbouwen, nadeel daaraan is, mocht je je versterker opblazen om wat voor reden dan ook, zit de zekering voor de accu en blaast alleen je zekering stuk. Je accu en andere electronica zoals je computer (!) (in mijn geval dvd speler met 3 schermen) zullen dan gegarandeerd niet mee kapot gaan. Je kan er voor kiezen alleen de sub aan de versterker te zetten, maar je "gewone" auto boxen kun je er ook op bouwen (ikzelf heb alleen de sub er op zitten, maar dat heeft voornamelijk te maken met dat het ook een "mamma" auto is en voor dagjes naar het strand en verjaardagsboodschappen heb ik dus in no time mijn kofferbak terug ;-) )
Zorg ervoor dat je je versterker niet voluit open zet (altijd 2 lager dan max) en kijk ook goed naar wat je speakers/subwoofer kunnen hebben aan wattage. Het zou zonde zijn als je versterker te hoog staat en je na het aansluiten een keer je radio aan gooit en meteen al je boxen kapot blaast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De plus neem je direkt van de accu, meestal onder de motorkap. Neem een goede kwaliteit bevestigingsoog en priegel niet de losse draadjes aan de + pool. Bevestig het ook nog niet!

Zet ongeveer 10 cm na het ook een zekeringhouder met de juiste waarde. Kies ook hier voor een goede kwaliteit. Vervolgens trek je de + kabel via de motorruimte het interieur in en zorg je dat je de kabel vooral niet op blank en scherp metaal het interieur in laat komen, maar bescherm met een rubberen ring. Dan trek je de kabel naar de kofferbak, het makkelijkst is dat als je de stoelen verwijdert. SLuit dan de + aan op de versterker en pak een - van de carrosserie in de kofferbak zelf, ook weer met een goed bevestigingsoog. Dan de sub aansluiten en dan pas het oog op de accu monteren.
paulus811
10 jaar geleden
Neem ook n goede min kabel t liefst vd accu dan heb je het minste vermogen verlies