Welk onderdeel van mijn cassette-speler moet ik vervangen zodat hij niet meer vals/slowmotion speelt?

Het betreft een Panasonic op leeftijd.

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is een Panasonic RX-C37L. Ik heb allerlei cassettes uitgeprobeerd maar geen verschil. Hij spoelt ook geen bandjes meer terug. Dat laatste is sinds hij op deze manier speelt en ik twijfel er niet over dat het ermee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.4K

Het beste antwoord

Hangt erg van wat voor aandijving het is af. Meestal was het de moter of de motersnaar die uitgelubberd is, maar ook het rechter spoelschoteltje. Daar kan een slipkoppeling in zitten die als deze te vast gaat zitten de moter te zwaar of ongelijkmatig belast zodat het toerental van moter gaat fluctueren. Geef anders het typenummer van de cassette deck even door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een Panasonic RX-C37L
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien is deze extra info handig: hij spoelt ook niet meer terug, misschien toch met die slipkoppeling te maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het model even opgezocht het lijkt me de grootste kans dat de motersnaar uitgelubberd is die zal er dus nieuw op moeten maar als je dat doet moeten natuurlijk overige snaartjes en de pinchroller ook vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor de info. Ik heb er zelf niet zo'n verstand van maar ik heb het gevoel dat ik hier wel wat mee kan. Ik zal even kijken op zo'n onderdelensite. Nogmaals bedankt voor de bijdrage.

Andere antwoorden (3)

er zit een rubberen aandrijfrolletje in en die kun je met een wattenstaafje en alcohol schoonmaken en dan heb je veel kans dat hij weer goed speelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak is er niet alleen een rubberaandrijfrolletje maar ook een heus riempje dat zorgt voor de verbinding tussen motor en cassettewieltjes. Vaak niet meer dan een soort elastiekje. Gewoon vervangen en dan lukt het vaak.
Uiteraard ook de cassette zelf testen op een ander toestel. Het ligt vaak aan de cassetjes zelf.
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit effect heet wow. Het kan door een hoop dingen komen. De motor, capstan, pinch roller etc. Het rubberen rolletje heet de pinch roller, deze drukt de tape tegen de capstan (metalen pennetje) die voor de aandrijving zorgt. Het probleem is een variatie in aandrijfsnelheid. Goed schoonmaken kan helpen, maar vaak is het de moeite niet meer om te repareren.