hoe heet dit apparaat en hoe werkt het? (zie afbeelding)

hoi ik schroefde mijn subwoofer open met als bedoeling hem draagbaar te maken op een accu. alleen gingen de 230 kabels heel raar zoals op de afbeelding. ik heb redelijk wat verstand van electronica maar heb geen idee waar die drie blauwe kabels voor dienen hopelijk weet iemand anders het wel.
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het opgenomen vermogen van die sub bij 220V?
Denk dat je accu snel leeg is. Of wil je de ingebouwde versterker (is een actieve sub) niet gaan gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vermogen is denk ik 100 watt. Ik wil de versteker wel gaan gebruiken maar m
oet ik dan 2 accus gebruiken voor de 2 keer 12 volt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op die trafo staat 2 x 12V 1,2 A dus maximaal gaat dat 2 x 12 x 1,2 = 57.6 Watt gebruiken.
Dat zal in de praktijk een stuk minder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het makkelijkste is een accu met omvormer naar 230V wisselstroom.
Wel iets zwaarder en minder efficiënt, maar het werkt zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen uitzoeken (meten) welke spanning de versterker nodig heeft (na de gelijkrichters) en daar iets voor kunnen bouwen.
Maar dat is niet uit te leggen hier. Iemand met verstand van elektronica :) zou je daar misschien mee kunnen helpen.
Maar nog steeds ben ik overtuigd dat je niet lang (accu zo leeg) hier geluid uit haalt dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omvormer is beste tip hier Jackd. +1 :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De trafo met dubbele 12 V wikkeling levert na gelijkrichting een spanning van ongeveer 17 V op. Als je de versterker met 12 V accu gaat voeden dan zal het maximum vermogen van de versterker niet gehaald worden. Het aansluiten op 24 V (2 accu's) zou weer te veel kunnen zijn, misschien brandt de versterker direct door, of anders tijdens zwaar gebruik omdat de versterker meer vermogen levert dan wat de eindtransistoren verwerken kunnen.

Antwoorden (3)

Wat je hier ziet is een omvormer/trafo. Een ingaande spanning van 220/230 volt en twee uitgangen van 12 volt met tegengestelde polariteit.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"12 volt"
Dat is maar de vraag. (Kan net zo goed wat anders zijn.)
"met tegengestelde polariteit"
Uit een travo? (Zal denk ik nog wisselspanning zijn daar)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar waar komen de 2 uitgangen van 12 volt uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2x 12 volt klopt. (Staat op sticker) maar is wel wisselspanning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar moet ik dan 2 accus gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou een oplossing kunnen zijn. :)
Maar wil je alleen een sub aansluiten dan?
(Ben bang dat je accu;s snel leeg zijn...
Dit is een trafo 230 Volt ----> twee x 12 Volt wisselspanning met een 0 Volt middenaftakking. De maximale stroom per kring is 1,2 Ampere.

Het is een gewone wisselspanning en zijn dus geen uitgangen met tegengestelde polariteit.

Van deze trafo kun je in principe ook 1 x 24 Volt wisselspanning afnemen door de 12 Volt zijden (de blauwe draden) samen te voegen. Tussen deze draden en de zwarte 0 Voltsdraad staat dan 24 Volt bij 2,4 A wisselspanning.

De bedoeling van de aparte 12 Volts kringen voor de Subwoofer is om de actieve stereoversterkers die er in zitten, gescheiden te voeden. Deze methode geeft een betere kanaalscheiding waardoor minder cross-over ontstaat die het geluidsbeeld negatief beïnvloeden.

Soms wordt er ook wel gekozen voor aparte trafo's , voor ieder versterker een eigen voedingstrafo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De twee wisselspanningen zijn wel degelijk in tegenfase t.o.v. de zwarte draad, anders zou er ook geen 24 V ontstaan. Als je de 24 V spanning wilt benutten dan heb je NIET de dubbele stroom ter beschikking, het blijft 1,2 A omdat de beide wikkelingen in serie staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, in tegenfase. Dat is iets anders dan tegengestelde polariteit.
Wisselspanning wisselt voortdurend van polariteit. En ik lees nu in mijn eigen antwoord dat ik dd. 2,4 A heb getypt. Dat moet natuurlijk 1,2 A zijn. Je hebt gelijk.
Het kan best zo zijn dat de beide blauwe draden door middel van aparte diodes naar elkaar toe geschakeld staan. Dan zou je met 1 accu van 12 volt kunnen volstaan om die versterker te voeden. Meestal worden er hele grote uitgangsvermogens op dat soort versterkertjes gezet om ze aantrekkelijk voor de verkoop te maken. Ombouwen naar accuspanning is soms een kwestie van durven. Op de zwarte draad kan je meestal de min aansluiten en op 1 van de blauwe de plus (met zekering) van een accu of extern voedingsapparaat. En die 2,4 ampere gebruikt de versterker alleen bij een volledig open volumeregelaar( maar dan zit je al ver in de vervorming van je muziek).