Luidsprekers inbouwen zonder versterker in een renault twingo, hoe doe ik dit?

Ik heb een ouder model twingo (98) En een autoradio met 4 x 75 watt uitgang, omdat de originele luidsprekers een nog al blikken geluid geven wilde ik 2 luidsprekers van 150 watt in de hoedenplank inbouwen, en direct op de radio aansluiten, zonder een versterker (hoef geen boem-boem installatie)
Hoe doe ik dit het beste? gewoon de draden naar de luidsprekers doorverbinden, en direct door naar de radio, gaat dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.7K

Het beste antwoord

U kan gewoon de bestaande bedrading gebruiken.
Wel moet u de oude luidsprekers afschakelen want anders brengt u de ohmse weerstand gevaarlijk naar beneden.
Let er ook op dat de plus (+ = rood) van de uitgang ook aan de plus (+) van uw luidsprekers ligt want het zou kunnen dat de min (- zwart) van uw luidsprekers ook inwendig al aan de aarding ligt, bij verkeerde aansluiting risceert u kortsluiting !
Controleer de uitgangimpedantie van uw versterker of die wel overeenkomt met die van uw luidsprekers, normaal is dat 8 Ohm per kanaal.
PS: u schrijft "hoef geen boem........" maar ik kan u verzekeren dat 150 W/kanaal al behoorlijk luid is !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Vrijwel niets in het antwoord klopt! U kan gewoon de bestaande bedrading gebruiken...welke? Oude speakers afschakelen, anders gaat de impedantie naar beneden..ONZIN En 150watt is al erg luid hoor...niks ervan, wattage zegt niets over het volume he le maal NIETS
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ditmaal ben ik het helemaal niet eens met uw reactie.
Waarom zou de bestaande bedrading niet mogen herbruikt worden en evt verlengt ?
Als u 2 luidsprekers met elk een impedantie van 8 Ohm parallel schakelt dan halveert die naar 4 Ohm. Er zijn nu al 2x 2 luidsprekers aangesloten en als u daar bovenop nog eens 8 Ohm speakers op aansluit dan komt de impedantie maar op 2,66 Ohm en zal de eindversterker sneuvelen.
Uiteraard zegt 150 Watt niets over het geluidsniveau maar als u het volume vol open zet zullen uw trommelvliezen er niet gelukkig mee zijn !

Andere antwoorden (1)

De draden rechtstreeks aansluiten op de radio. Wel even letten op de + en - verbinding aan speakers. Waarschijnlijk zit en een smal en breed stekkertje aan draad van radio. Je gaat nu de draad verlengen dus moet aan het uiteinde wel weer de brede en smalle aan dezelfde draad zitten. Zorg dat je een gemarkeerde kabel neemt. Dus waarbij er een witte streep op een van de aders zit.