Net een platenspeler op zolder gevonden en wil die graag uitproberen, maar kan deze stekker niet plaatsen. Waar horen deze in te zitten?

E zit behalve een 'normale' stekker voor de stroom ook deze stekker aan. Waar moet die in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.7K

Antwoorden (6)

Die gaat naar de versterker,
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een tuner of radio die een aansluiting heeft op geluidsboxen.
11 jaar geleden
Die rood/witte stekkertjes zijn voor het geluid.
Die sluit je aan op een versterker - anders hoor je waarschijnlijk niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze stekkers zorgen voor geluid en dien je in een externe versterker te steken. Sommige home-cinema sets hebben deze ingangen ook (aan de achterkant).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De witte stekker is voor het linker kanaal, de rode voor het rechter kanaal. Ze dienen aangesloten te worden op een Phono-ingang van een stereoversterker. Als jouw versterker niet over zulke ingangen beschikt dan moet je een RIAA-voorversterker gebruiken, deze schakel je tussen de platenspeler en een AUX-ingang van jouw versterker.
Alleen een phono-ingang beschikt over de noodzakelijke tooncorrectie volgens de RIAA-norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een platenspeler moet in een phono ingang. en je moet ook nog een los draadje vlak bij de phono ingang op het chassis aansluiten, klein draaiknopje), anders krijg je brom. Die is op de betere versterkers wel te vinden. Eventueel kun je hem aansluiten via een oude versterker van een paar tientjes of ook van zolder. Je kun er dan via een bandrecorder ingang een normaal signaal van maken dat je in een line in van een moderne versterker of computer stopt. Je kunt ze niet direct op een gewone line in aansluiten, omdat het signaal niveau van de pickup naald te laag is, de impedantie niet geschikt is en er een correctie voor lage en hoge tonen op uitgevoerd moet worden (RIAA). Dat zit in een phono ingang allemaal ingebakken, soms kun je ook nog kiezen voor de meest geschikte impedantie. Een oude versterker is vaak wel te vinden, je kunt de tapeingang op phono meestal met een draaiknop op phono zetten en de ingang van de tape geeft dan een goed signaal om af te spelen, gelijkwaardig met een CD of radio uitgang.

Als de platenspeler toevallig een Moving Coil element heeft dan moet je een nog gevoeliger versterker hebben die ook daar geschikt voor is. Dit zijn wel vrij speciale kostbare elementen die eigenlijk alleen door audiofielen worden gebruikt (klinken heel erg goed, echt een aanrader om serieus platen mee te digitaliseren, in combinatie met een goed programma om de tikken en krassen uit te filteren, bij een soundblaster audigy werd goede software bijgeleverd.). Ik denk niet dat er nog versterkers met MC voorversterkers worden geleverd met uitzondering van exotische modellen.