Klopt het dat je oordopjes echt moet 'inspelen'?

Hallo,

Vandaag heb ik, nadat gisteren mijn oude oordopjes waren overleden, de moed bij elkaar geschraapt en een nieuw setje oordopjes gekocht, zodat ik op de fiets toch nog muziek kan luisteren ;) Affijn, ik koop een mooie set, klinkt ook heerlijk op de terugweg, en ik kijk even op tweakers.nl waar sommige figuren hun oordopjes 'in laten spelen'. Dit betekent dat je de oordopjes urenlang laat spelen op bijvoorbeeld ruis. Nou is mijn vraag, is dit echt nodig of is dit een broodje aap verhaal? En als het echt nodig is, is het dan erg dat ik alvast muziek heb geluisterd? Of is het inspelen juist dat je muziek moet luisteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Het beste antwoord

We hebben het hier niet over een auto, maar over oordopjes. Op die schaal valt er maar heel weinig in te spelen. Het heeft meer te maken met gewenning aan beroerd geluid. Kijk voor het onderscheid tussen broodje aap verhalen even op breem.nl , er staat ook wel specifiek iets in over inspelen. Het minder stijf worden van membranen is trouwens ongunstig voor de geluidskwaliteit. Er worden niet voor niets zo stijf mogelijke membranen gebruikt in speakers.

Direct citaat van die site over inspelen.

===
Inspelen. HiFi apparatuur moet eerst geruime tijd ingespeeld worden voordat het tot optimale prestaties komt.
Elektronische apparatuur hoeft nooit ingespeeld te worden.
Bij sommige (bas) luidsprekers verandert de veerkracht van de ophanging na enige tijd gebruik. M.i. moet de fabrikant dan voor een "intril" periode zorgen.
===
We hebben het hier over oordopjes, niet over basspeakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inspelen door er een flink vermogen aan ris op te zetten verandert de soepelheid van de ophanging van de membraampjes een beetje , waardoor de lage tonen wat beter worden weergegeven, vergelijkbaar met de vering die na een poosje een nieuwe auto gereden te hebben iets soepeler kan worden.
Echter, je kunt ook rustig gewoon luisteren.
Nadeel is dat als je zo hard draait dat de membranen soepeler in hun ophanging gaan zitten , zit je VER boven de geluiddruk die je oren kunnen hebben .

Het is dus niet helemaal een broodje aap-verhaal maar je kunt het ook laten, als de dopjes goede diepe bassen kunnen weergeven.