Zijn marquant speaker extra goed op een marquant versterker ?

Ik vroeg me af als ik marquant speakers op een marquant versterker doe , of het geluid dan extra goed klinkt, heeft iemand hier een antwoord op ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede speakers klinken goed op elk goede versterker.
Los van de merk.
Beter dan de kwaliteit dat de speakers zijn kunnen ze niet klinken. (Op wat voor versterker dan ook)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Maar een top versterker met slechte speakers.....
:)

Antwoorden (2)

Nee, het geluid word er niet beter van. Andere versterkers werken hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou in principe kunnen, maar dat is dan niet goed, omdat de versterker dan zwaktes in de box moet compenseren, over het algemeen hebben versterkers echter goede specificaties bij een constante belasting (weerstand c.q. impedantie), de geluidssterkte blijft binnen 1 dB van het ideaal over het hele frequentiebereik bij een perfecte speaker. Boxen hebben echter geen constante impedantie over alle toonhoogtes door onvolkomenheden in het filter dat hoge en lage tonen scheidt.

Bij sommige speakers (elektrostaten) is het wel belangrijk dat de speaker bestand is tegen lage impedantie bij hoge frequenties, veel versterkers zijn daar niet zo goed tegen bestand omdat ze ontworpen zijn voor een belasting met speakerspoelen die juist een hogere impedantie hebben bij hoge tonen.

Verder kun je vrijelijk combineren met versterkers en speakers, als het versterkervermogen hoog genoeg is en je het geluid van de speakers goed in de gaten houdt (niet zo hard dat je vervorming krijgt) dan is er niets aan de hand. De kwaliteit van het geluid hangt voor 99 procent af van de speaker, maar een versterker moet natuurlijk wel goed zijn en lang meegaan. Goede eindversterkers gaan gemakkelijk dertig jaar of meer mee.