Heeft het een nut dat er onderscheid wordt gemaakt tussen oordopjes?

Dus een verschil tussen links en rechts bij Ipod en Mp3-oortjes

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Een artiest heeft meestal met opzet bepaalde instrumenten/geluiden meer naar links gezet en bepaalde meer naar rechts.

Opzich kan je de oordopjes zelf indoen hoe je wilt, maar als je de muziek wilt horen zoals de artiest bij het mixen voor ogen had kun je het best de L en R goed in je oren doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De betere oordopjes zijn per oor op maat gemaakt, zodat ze zo minimaal mogelijk "lekken".
jc54
14 jaar geleden
hierdoor krijg je het beste stereo geluid. Dus zoals het in de studio gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oordopjes zijn DE schakel tussen de muziek en jou.
Er is zeer veel kwaliteitveschil in.
Stereodopje klinken veel echter dan monodopjes, als de muziekbron stereo is.
Het verschil tussen echt goede dopjes en slechte is onvoorstelbaar groot, zowel qua vervorming als frequentiegelijkheid en -bereik.
De pasvorm bepaalt oa. de diepte van de basweergave en het eerder genoemde lekken naar buiten.
Ook zijn er dopjes die geluid van buiten met antigeluid neutraliseren, het wordt dan -zonder muzieksignaal- muisstil, zelfs als je in een auto of vliegtuig zit.
Je hoeft bij deze dopjes beduidend minder volume te geven om alles te horen, immers hoeven van buiten komende geluiden niet gemaskeerd te worden met
hardere muziek.
Laatst genoemde dopjes zijn duurder, ze zijn hun geld echter waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt voor mij niet veel uit of speciale geluiden in muziek nu van links of van rechts komen (in een film misschien wel), maar de meeste oordopjes zijn gevormd naar de oren, dus voor draagcomfort heeft het zeker nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat de oordopjes op elkaar lijken, zijn ze ergonomisch aangepast aan de vorm van het oor. Daardoor zitten ze beter. Op de betere merken heeft men het ook aangegeven met L en R. Omdraaien zit niet altijd lekker en valt er ook gemakkelijker uit.
Indien dat niet zo gemaakt is, zal je de richting van een geluidseffect omkeren.
In deze gevallen heeft het wel nut om onderscheid te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een koptelefoon op naar een film kijkt, maakt het natuurlijk verschil of bepaald geluid van links of van rechts komt. Dit moet synchroon lopen met de film. Maar ook de stereo van de filmmuziek klopt met de plaats van de instrumenten in het orkest. Als je met je Ipod naar dezelfde muziek zou luisteren, zou het bijzonder zijn als de pauken (bijvoorbeeld) de ene keer rechts en de volgende keer dat je luistert links te horen zijn. Met de juiste oordopjes in het juiste oor hoor je het steeds hetzelfde en precies zoals de instrumenten zijn opgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor beter geluid