Wat moet je allemaal opletten als je een studio monitor wilt kopen?

Ik wil graag een studio monitor kopen maar ik heb nog nooit eentje gekocht dus ik heb graag advies nodig van mensen die ervaring hebben met studiomonitor/studiospeakers.

Ik zing en ik wil goeie opnames doen met mijn studio microfoon en ook mijn broer speelt elektrisch gitaar en hij moet ook wat kunnen doen met dat monitor.
Wat is nou een goede merk met goede specificaties?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
*Waar moet je opletten (verkeerd geschreven, sorry)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

't Is altijd persoonlijk. De een zegt dit, de ander zegt dat. De ene bigname hotshot zegt dit, de andere bigname hotshot zegt dat. De ene succesvolle artiest zegt dit, de andere succesvolle artiest zegt dat. Wie heeft er nu gelijk?

Van Mackie hoor ik nog wel 'ns dat ze een beetje te oneerlijk zijn. Genelec (ik heb de 1030a) is dan wat beter. DynAudio is ook niet verkeerd. Sommige engineers vinden 't belangrijk om ook de mix op vuige meuk te controleren zoals de Yamaha NS10 en de Auratones.

Wat ik zelf belangrijker vind dan al die minieme details in merken is het tonaal bereik. Een Genelec 1030 bijvoorbeeld (best wel een industry standard) gaat niet heel ver de diepte in, rond de 56Hz dacht ik. Er zit muzikaal bezien best nog wel wat leuks en belangrijks onder die grens, en als je dat niet kunt horen kun je ook geen volledige beslissingen nemen. Op speakers die niet onder de 56Hz gaan kun je van mening zijn dat er toch wel wat weinig laag in zit en ben je geneigd met een EQ wat bas erin te pompen. Juist, speel 'm dan daarna maar 'ns af op een full range systeem, en hoor maar 'ns wat je aan schade hebt aangericht.. :)

De lage noten van een contrabas zitten al rond de 30Hz, diepe bass drums, taiko's en diepe effecten zitten daar nog wel wat onder. Er is genoeg te doen daar onderin.

Wat ik zelf al een tijdje doe:
- full range hifi (25Hz)
- hoofdtelefoonmix (goede Sennheiser)
- Genelec-mix

Hier wissel ik tussen tijdens 't mixen.

De grove mix, waar je echt niet op elk dingetje hoeft te letten, denk aan 't trekken van envelopes over je tracks, doe ik op de hifi. De gedetailleerde mix doe ik op hoofdtelefoon, dan heb je ook geen last van de akoestiek van je studio. Daarna doe ik nog een laatste check op de Genelecs (waarop ik niet de extreem diepe bassen kan checken natuurlijk).

Vanzelfsprekend kun je ook gewoon een full range Genelec (of ander merk) kopen, maar dat is duuurrrrrrrrr!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Monitors zijn bedoeld om op een multitrack opname op te mixen.
Deze geven vaak een vlak geluid weer zodat alle frequenties goed te onderscheiden zijn.
Echter hierdoor klinken ze niet "fijn". (En dus vallen ze vaak tegen bij gebruik.
Goede monitor (niet te duur) speakers zijn b.v. KRK.
Maar mogelijk dat je met goede (bijvoorbeeld active speakers) voor jullie doeleind beter uit de voeten kunt.
Beste tip hier? Ga ze beluisteren. Jouw ooren zijn de beste beoordeelaar!