Hoe komt het dat een zender steeds van de radio loopt?

ik heb verschillende draagbare radio's in huis staan maar iedere keer moet ik de zender er weer goed opzoeken omdat ie "wegloopt" ♫

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4K

Antwoorden (1)

Dan is die radio gewoon volgens een slecht schema gebouwd! Vroeger, met buizenradio's hoorde dat zo en vandaar dat vanaf de ratio-detector een circuitje liep naar de oscillator voor de 1e mengtrap. Althans op de FM-band.
Het best is uit te kijken naar een radio met digitale stappen - ik bedoel niet een radio met digitale uitlezing maar zoeentje waarin de ontvangst telkens met stapjes verspringt want deze hebben een kristal als referentie.
In de reclameleus staat dan: werkt met PLL.

Toch zijn er heden ten dage best wel goede setjes op de markt. Ik heb nu zelf een klein minisetje van Xiron, gekocht bij het Kruidvat voor e.49,- dat ook dvd's op TV kan afspelen en heb de kleine mini-speakertjes maar weggegooid en er mijn 2 enorme boxen op aangesloten: prima geluidje en niks geen vervorming. Maar van de zender weglopen??? Niks van gemerkt en een duur stapjes-ontvangst (zg.'PLL') zit er niet op. Het kan dus wel en ik blijf staande houden: op middengolf mag iets weglopen als hij warmwordt (dat doen PLL's niet) - maar op de FM-band mag dit niet kunnen: dit regelcircuitje vanaf de ratiodetector naar de oscillator is dan mangelhaft, of ontbreekt zelfs en mag zonder meer tot een fabrieksfout gerekend worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er is nog een 2e oplossing: kijk in de 2e-hands naar goedkope Digitenne- (meestal 15,-) of kabelkastjes als je een abonnement hebt. Uit de pluggen aan de achterkant komt een prima links/rechtssignaal dat middels een snoertje al metéén geschikt is voor een hoofdtelefoon en een insteekkaart heb je voor NL-decodering niet nodig: dat is al door de NL-regering betaald.