Kan het kwaad als ik mijn versterker voeding en remote aansluit op mijn auto achterlichten? Het gaat om een versterker van 600W met 1.5 farad cond....

İk dacht van het is toch maar 600W en niet zo verschrikkelijk hoog vermogen, dat draadje van de achterlicht kan ik gebruiken.

Zekering van de achterlicht is opzich geen probleem want dan knal ik er wel een 50A zekering erop bij de zekeringendoosje.

Graag even mensen uit ervaring vertellen of dit mogelijk is zonder dat er iets in de fik vliegt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Antwoorden (4)

Ik weet niet of die 600 W opgenomen of afgegeven vermogen is, maar zelfs al is het opgenomen; 50 ampere is verdraaid veel voor het kabeltje van je achterlicht en daar komt ook nog eens het opladen van een condensator als een hooischuur bij.
Wat is het vermogen van je dynamo?

Toegevoegd na 42 minuten:
Voor 60 ampère heb je een draad nodig met een doorsnede van 10 mm2, dat is dus een doorsnede van ruim 3,5 mm.

Toegevoegd na 45 minuten:
Tweede doorsnede = diameter natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het draadje van je achterlicht is gemaakt voor 2 tot 4 ampere. Als je daar 50 ampere doorheenjaagt wordt het warm en gaat mogelijk smelten. Het gevolg is kortsluiting en in het ergste geval een afgebrande auto.
Die zekering van 10 ampere zit er niet voor niks!
Gewoon een nieuwe draad trekken dus, van de goede dikte (minstens 4mm kwadraat) rechtstreeks van de accu en met zekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het draad dat naar jouw achterlichten loopt is niet dik genoeg om 50A te voeren.
Bovendien is de schakelaar die de achterlichten schakelt daar ook niet tegen opgewassen.
Een ongeladen condensator levert bij inschakeling een forse stroompiek op die de schakelcontacten aan elkaar kan laten lassen.
Ik zou gewoon aparte draden trekken en die inderdaad met 50A afzekeren op een "stevig" 12V punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan gemakkelijk in de fik vliegen.
Het draadje naar de achterlichten is voor ongeveer 4A berekend. Bij 40 ampere is de warmteontwikkeling in dat draadje dus 100X zo hoog EN heb je mogelijk geen werkend achterlicht meer.
Om vele redenen een heel slecht plan, zoals de schakelaar voor die lampen , die zien de laadstroom van de superelco van wel 200A piek niet zitten, de contacten kunnen in een fractie van een seconde wegbranden, bij het verbreken kan een lasboog ontstaan.......

Trek gewoon een gezekerde kabel van 10-16mm^2 vanaf de plus van de accu (de min kan via de carrosserie.)

Dat lijkt me een stuk veiliger.