Is het normaal dat ik een soort van 'signaal' hoor als ik mijn koptelefoon in de laptop steek?

Als ik mijn koptelefoon in bijvoorbeeld mijn laptop steek en het is helemaal stil hoor ik soms heel lichte geluidjes in mijn microfoon, zoals krekels. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

tja het is gewoon ruis als het uit je microfoon komt heb je hem dan niet in de verkeerde ingang gestoken ?
maar ook al is dat niet het geval dan kan het nog wel
gewoon " lekkage" op de in en output poorten
en dat oscilleer een beetje
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen oscillatie, het is het digitale ruis die ontstaat door onvoldoende ontkoppeling van de voedingsspanning van de koptelefoonversterker.

Andere antwoorden (2)

Ja, dit is helaas gebruikelijk voor veel laptops.
Het komt door de slecht afscherming en/of onderdrukking van digitale stoorsignalen die storen op de goedkoop uitgevoerde analoge koptelefoon-/lijnuitgang van de laptop.

Duurdere laptops, zoals Macbook, hebben dit effect veel minder tot nagenoeg niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar de koptelefoon is verbonden met mijn laptop via een USB, kan het dan ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit een audio interface met meerdere uitgangen, wat heb je er dan precies tussen zitten? Er kunnen dan misschien 1 van de 2 dingen aan de hand zijn:
- De kwaliteit van je het USB audio interface laat te wensen over.
- Op een of andere manier heb je is er iets met je audio routing aan de hand. Misschien een soort loop...
ja dat is normaal

je maakt eigenlijk een kleine kortsluiting die is niet schadelijk maar maakt wel geluid