Wat is het verschil tussen (gewoon) 'Watt (RMS)' en 'Watt piekvermogen'?

Ik heb laatst een 'Trust Tytan 2.1 Speaker Set' gekocht en ik de beschrijving (hieronder) stond dat hij 60 Watt RMS en 120 Watt piekvermogen.

Beschrijving:
''Met de Trust 17963 2.1 luidsprekerset krijg je geluid van hoge kwaliteit en met een diepe bas. Deze luidsprekerset heeft een totaal uitgangsvermogen van 60 Watt RMS (120 Watt piekvermogen). De set is voorzien van een handige volumeregelaar met kabel en aansluitingen voor je hoofdtelefoon iPod en mp3-speler.''

Nu vraag ik me al: Wat is 'Watt RMS'? en wat is 'Watt piekvermogen'? (en het verschil daartussen?)

Link: http://www.bol.com/nl/p/computer/trust-tytan-2-1-luidsprekerset/1003004011791490/index.html

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
62K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de antwoorden al eerder gegeven zijn wat mij betreft duidelijk. Echter jouw set is powered (dus met ingebouwde versterker) dus wat opgegeven is door Bol.com of Trust is niet erg relevant. Het belangrijkste gegeven is dan de maximale geluidsdruk en die is van de factoren afhankelijk zoals de gebruikte luidsprekercomponenten en de ingebouwde versterker. Maar daar wordt niet over gepraat.
Als dit systeem een laag rendement heeft zegt heel de opgave van wattage niets.

Antwoorden (4)

RMS: betekend Root-Mean-Square.. Dit staat voor het effectieve vermogen en is het meest betrouwbare gegeven om de kwaliteit van versterker te vergelijken. Helaas wordt dit niet altijd duidelijk aangegeven omdat deze ALTIJD lager is als het piekvermogen, wat dan weer aantrekkelijker staat op de doos.

Piekvermogen: Het maximale vermogen dat gehaald kan worden, echter minder interessant na mijn mening aangezien er maar weinig momenten zijn waarop een versterker het maximale vermogen moet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt! Extra vraagje: Zijn dit goeie boxen? (qua kwaliteit dan, want ik weet er niet zo veel vanaf)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het meest betrouwbare gegeven om de kwaliteit van versterker te vergelijken Vermogen is toch niet gelijk aan kwaliteit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je op wattage gaat kijken is dit het meest betrouwbare gegeven.. Het piekvermogen heb je niks aan als je producten gaat vergelijken.
RMS geeft een redelijke weerspiegeling van de kwaliteit, hierop kun je je basisselectie gaan maken. Echter is het verstandig om altijd de spullen te gaan beluisteren voor de beste beoordeling van de kwaliteit.
Elk merk en elk type hebben zo hun eigen karakteristieken.
RMS (Root Mean Square) betekent letterlijk "de wortel uit gemiddeld kwadraat"

Hiermee wordt door fabrikanten van audio apparatuur een standaard aangeduid omtrent afgegeven- (versterker) en opgenomen- (speakers) vermogen in het samengestelde geheel.

RMS staat daarbij voor het veilige vermogen dat zowel de versterker als de speakers gedurende lange tijd kan verwerken zonder schade aan de onderdelen op te lopen. Piekvermogen is datgene dat de versterker en de speaker kortstondig (enkele seconden achtereen) zonder schade op te lopen kan verwerken.

Piekvermogens worden over het algemeen alleen gegenereerd door harde dynamische passages in muziek uitgedrukt in Decibels (dB) in combinatie met "de Stereo op 10"

De verhouding tussen Watt RMS en Watt Peak is dus simpel gezegd: Niet van toepassing. Tenzij je alleen maar keiharde muziek met maximaal vermogen wil weergeven.
Dan moet je uitkijken naar een versterker en speakerset van 120 Watt RMS of hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Rms vermogen is eenvoudig gezegd het gemiddeld vermogen van een luidspreker (dus eigenlijk niet van toepassing op jouw powered systeem) Het piekvermogen is zoals het woord het al zegt de maximum weer te geven kortstondige piek in het geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RMS is het continuevermogen, dus het vermogen die de set écht kan waarmaken.
Het piekvermogen is een onzinwaarde, want dan moet de fabrikant er ook bij zetten hoe lang die piek dan duurt. Dat kan bij voorbeeld 90W gedurende enkele tientallen milliseconden zijn. Maar nooit het dubbele van het RMS vermogen, dat slaat nergens op.

60W RMS is best goed, lijkt me op zich een leuk setje!
Hoe hij klinkt is nog veel belangrijker dat het vermogen. Als je de kans ziet moet je eigenlijk boxen ALTIJD EERST LUISTEREN voordat je ze koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag of je antwoord, als jij zelf dan gaat luisteren doe je dat dan altijd met je een specifieke cd(of andere geluidsdrager), dus die cd van die artiest, want dan hoor je bij fragment zus en zo gelijk dat een set boxen het niet haalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, ik heb daarvoor bepaalde tracks op m'n iPhone of iPod, net wat ik bij me hebt. Diverse tracks van Donald Fagen, The Eagles (laatste dubbelalbum), Erik Truffaz (ook het instrumentale werk), Diana Krall, The Manhattan Transfer en als het een beetje moet beuken Yello, gebruik ik daarvoor. Het is ook net wat je kent, want het moet wel in referentie staan met hoe je het gewend bent te horen op 'goede' speakers.
Maar veel van deze muziek laat zich gemakkelijk gebruiken. Het gaat er bij wat je gebruikt vooral om dat het ongekleurd is en divers. Zangstem vind ik dan essentieel, de klank daarvan is zo complex, een slechte speakerset valt dan al vrij snel door de mand.