Wat is een optische kabel? Waar dient dit voor?

Een media markt verkoper wou me dit extra bij verkopen bij mijn dolby set alleen wist hij zelf amper wat het was....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
17.4K

Antwoorden (5)

Da's een TOSLINK kabeltje voor digitale audio...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een optische TOSLINK kabel om twee moderne audio apparaten met elkaar te verbinden. Dat is een glasvezel kabeltje, alleen geschikt voor geluid (dus niet voor beeld), en dan met een prima kwaliteit.
Bijvoorbeeld om een CD/DVD speler te verbinden met de Home Theatre versterker, ze moeten dan beide een optische aansluiting hebben, dat is een klein vierkant blokje achter op het apparaat.
Zie plaatje in de link voor de kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rik23 is juist, echter aanvulling, een gewonde "digitale" coax verbinding is net zo goed. (niet analoog dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verknipte kabel? (gewond)
Dat zou een verkoper moeten weten. Een optische kabel is een glasvezel kabel die twee apparaten met elkaar verbind. Via de glasvezel word door middel van licht signalen digitaal gecommuniceerd. Dit gebeurd dus zonder kwaliteitsverlies. Meestal gaat het hier om het geluid signaal.

Tegenwoordig zie je dat hier vaak een HDMI kabel voor word gebruikt. Daar stuurt men zowel beeld als geluid overheen. Een optische / glasvezel / kabel is dan niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat rik23 zegt klopt.
Even als toevoeging: een apparaat stuurt meestal het geluid automatisch naar de tv als je het daarop aansluit.

Ik neem een PS3 als voorbeeld.
Als ik het geluid van de PS3 Dolby Surround wil hebben moet ik de PS3 met een optische kabel (toslink) verbinden aan het audio systeem. Dan moet ik wat instellen op de PS3 zodat de output van het geluid via de optische kabel gaat. En op het audio systeem moet ik even van kanaal wisselen.

Het is dus om op een ander apparaat ook Dolby Surround geluid te krijgen. Volgens mij is het geluid ook daadwerkelijk beter dus voor de tv zou je hem ook kunnen gebruiken, al is hij verbonden met de tv.
Bronnen: