Weet iemand de aansluitspanning van een pickup motortje met snaaraandrijving?

Ik kreeg van de buurman een ouderwetse stereoset ter reparatie aangeboden. Ik mis ik de spanning op het motortje van de pickup. Waarschijnlijk is deze set zo oud is dat het in ieder geval geen pulsmotortje betreft. Maar welke spanning heb ik ook geen idee van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Ik weet niet wat je onder een "pulsmotortje" bedoelt, maar ik weet dat in pick-up's meestal óf een synchroonmotor op 220 V wisselspanning gebruikt werd, óf een motortje zoals ook in cassette recorders gebruikt werd.
Aan de bedrading is wel te zien welke soort het zal zijn.
Bij een synchroonmotor is de frequentie van 50 Hz bepalend voor de snelheid, bij de "cassette-"motortjes is een centrifugaal-schakelaar ingebouwd die bij het bereiken van de goede snelheid de stroom naar het motortje onderbreekt totdat het motortje weer iets langzamer draait.
Dergelijke motortjes lopen op gelijkspanning van 6 of 12 V.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou de draadjes van het motortje volgen. de motor wordt vaak geschakeld door een schakelaar in de pick up arm, die wil ook weleens lam zijn.