Hoe wordt het volume van een speaker bepaald?

Het lijkt me niet dat een hard of een zacht elektrisch signaal verzonden kan worden. Of wordt het gedaan door de conus te verschuiven oid?
Geen domme opmerkingen als: door aan het knopje te draaien svp :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.9K

Het beste antwoord

Het volume word wel degelijk bepaald door een hard of zacht elektrisch signaal te versturen. Probeer maar eens een 1,5 en een 4,5 volt volt batterijtje aante sluiten op een speaker (waarvan je de conus kan zien) je zal sing dat bij 1,5 volt (zacht electrisch signaal) de uitslag klein zal zijn, en bij de 4,5 volt (hard electrisch signaal) de uitslag groter zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het electrische onderdeel dat hieraan centraal staat is de zogenaamde potmeter.

Een potmeter is een variabele weerstand. Electrische weerstand bepaalt hoeveel spanning er op een bepaald circuit moet staan om een bepaalde hoeveelheid stroom (en dus vermogen) te genereren.

De volumeknop (sorry, hij is toch onvermijdelijk) is rechtstreeks verbonden aan deze potmeter. Hoe meer je eraan draait, des te lager de weestand, en hoe meer vermogen er dus uit je boxen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha maakt niet uit man, top antwoord, thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan doordraaien tot 11 natuurlijk! http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY
De geluidsterkte (volume) van een luidspreker is het product dus spanning maal (x) stroom wat er aan de luidspreker wordt toegevoegd. Over het algemeen is het zo dat hoe verder je de volume regelaar opendraait van je versterker hoe meer spanning er uit je versterker komt het product wordt dus groter en het volume harder.